Hej Lovisa!
    Det finns ingen "vanlig" utbildning som på högskola går i snabbare takt än 100%.

    Det som man får läsa är upp till 150 % på högskola men då läser man oftast ett program på 100% + fristående kurser på upp till max 50%. Det är max vad man kan bli antagen på - på högskola/universitet i Sverige.

    Att anpassa utbildning till en enskild studerande är mycket dyrt och jag tvivlar starkt på att någon högskola kommer att göra det. Det går givetvis att fråga på höskola/universitet (det lärosäte där du vill läsa) men chansen är, enligt min bedömning, obefintlig att få det beviljad.

    Som studerande på högskola måste man även tänka på att behålla sin hälsa för att faktiskt kunna arbeta i många år sedan. Man måste ha fritid och hitta vila. Att läsa på mer än 100% kan skapa din hälsa. Om du känner att du har tid över vid sidan av heltidsstudier på högskola, då är det bra att jobba på deltid eller att gå någon kvälls kurs på ett studieförbund - lära sig ett nytt språk eller skapa (måla t.ex.) - som avslappning och omväxling.

    Hur som helst, så måste jag hänvisa din fråga till Studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa. Min bedömning är att du får ett Nej på din fråga men det är inte jag som fattar beslut i den frågan.
    Som regel, så kan man inte göra så som du önskar.
    När du ansöker om undantag, så görs det individuellt bedömning och det är omöjligt att ge någon garanti på vad svar blir från de som fattar beslut.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och allt annat!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Återkom gärna om du har andra frågor.
    ANNA
    Här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/psykolog-275 ser du alla du lärosäten som i dagens läge erbjuder Psykologprogrammet.
    Jag råder dig vända dig i första hand till den högskola/universitet som du i första hand vill läsa på.
    Du kan också kontakta alla dem och i fall någon av skolorna svarar att hos dem är det möjligt att läsa snabbare än på 5 år, kanske du vill söka till just den skola i första hand.

    Det är jättebra att du är mycket duktig och har redan läst psykologi på högskolenivå!
    Om jag fick bestämma och hade resurser, skulle jag absolut bestämma att anpassa undervisning till individuella behov - både för de som vill och kan läsa snabbare (som du) och de som vill läsa långsammare (om man t.ex. har hälsoproblem eller tre små barn och vill läsa på 75% av studietakt eller på halvtid).

    Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att anpassa undervisning på Psykologiprogrammet på någon högskola eller universitet. Studievägledare som "sitter på institutionen" på just aktuell högskola kan ge info till dig om hen känner till någon tidigare exempel att snabbare läsning förekom på deras högskola.
    Det kan mycket väl hända att du blir hänvisad till Rektor på hela lärosäte eller att du får svar att du först måste söka och komma in på Psykologprogrammet och frågan om snabbare läsning får tas upp senare, när du redan är inskriven på utbildningen.

    Jag önskar att jag kunde ge dig ett annat svar men det kan jag inte.
    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    ANNA
    • : Anledningen till att jag frågar är för att jag under hela gymnasietiden har studerat psykologi på högskolenivå (med stöd från lärare som har förhört mig osv) och jag har därför redan läst mycket från universitetskurserna. Jag har förmåga att ta in mycket information snabbt och förstå avancerad kunskap. Därför är jag nyfiken på mina möjligheter, men okej. Tack ändå!
    • Anna : Skriver ett utökat svar till dig nu.