Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Riham,

    du är behörig att söka svenska 3, men varför ska du söka den kursen, tänker jag? Vet du att det kan ingå läsa och förstå texter på andra nordiska språk, som t.ex danska och norska, och för den som ej har svenska som modersmål är det svårare, men läraren får ju inte ta hänsyn till det, utan du blir bedömd som om du hade svenska som modersmål. Du kan med stor sannolikhet få högre betyg i SAS 3, svenska som andraspråk 3, än i svenska 3 (om du nu har ett annat modersmål än svenska).

    Du får och kan läsa svenska 3, men du kan riskera att ej få godkänt betyg, t.ex pga du kanske inte förstår texter på andra nordiska språk ... och om du har godkänt betyg, kan du nästan garanterat få högre betyg i SAS 3.

    Så, mitt råd blir att du söker SAS 3-kurs.

    Vänligen

    L. :)

    P.S: vad skulle anledning vara för dig att läsa svenska 3 och inte SAS 3? Du får gärna förklara. Jag är nyfiken. :)

    Liselotte
    • : Hej Liselotte, tack så mycket för svaret! Jag har hört att det finns en skillnad mellan båda kurser, precis som du sa att SSA är mycket lättare för oss som har ett andra språk, men jag ser ingen skillnad mellan mig och andra som inte har ett andra språk, för jag är ändå född och uppväxt i Sverige och har därmed inte särskilt svårt att uppfatta andra nordiska språk (danska, norska), även fast många kanske har det, jag är väldigt ntfiken på kursen och vill helst inte att den ska vara anpassad efter mig, men tack för du säger vad som skiljer sig för jag har faktiskt inte förstått det själv innan, har antytt att nya i Sverige läser sv som andra språk, för själv har jag tyckt kurserna i SSA 1 och 2 var för lätta för mig
    • Anna : Om kursen är "för lätt" har du möjlighet att få mycket högt betyg, vilket ger fördelar när du senare söker till en eftergymnasial utbildning. Ibland är man tvungen att läsa "fel kurs" - om rätt kurs inte går att komma in på... vilken är "rätt kurs" för dig kan lärare i svenska ge bättre svar på. MODERSMÅL är det ett språk som man kan bäst av alla språk. Om det är Svenska som du kan bättre än ngt. annat språk, då är svenska - ditt modersmål. Och i så fall är rätt kurs för dig - Svenska 3 och inte SAS 3. Mitt råd är att du söker svar hos en lärare i svenska som kan kanske göra någon test/nivåbedömning och fastställa vilken kurs som är mest passande för dig - Svenska 3 eller SAS 3. Lycka till i dina studier!