Muaid
    Hejsan!
    Snälla hjälp mig och svara på denna frågan finns det fil. dr. petroleum account utbildning i Sverige? Om inte finns det petroleum inriktningar överhuvudtaget? Jag har sökt så mycket men inget hittat men folk säger att det finns i Sverige!! Tack på förhand!
    • Mikael : Skulle du kunna förklara vad du menar med "petroleum account"?
    • : Ursäktar min dåliga översättning till engelska det jag menar är en Fil. Dr. redovisning/revision utbildning genom petroleum branschen.
    • Saga : Vi ska försöka hitta svar på din fråga!
    • SYV-besökare : Det närmaste man kan komma är ingenjörsprogrammet industriell ekonomi. Det du efterfrågar är det bättre att vända sig till Stockholms universitet eller Handelshögskola.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    I forskarutbildningen ”väljer” man själv sitt ämne inom huvudområdet. Kursdelen består av en del obligatoriska kurser och en del valbara ämnesinriktade kurser. De valbara kurserna kan tas på egen institution eller annat universitet nationellt eller internationellt.

    Vad jag förstår på frågan så är du intresserad av redovisning eller revision med inriktning mot oljeindustrin, vilket betyder att utbildningen hamnar under företagsekonomiska institutionen.

    Företagsekonomiska institutionen har antagning till forskarutbildning vart annat år, nästa gång våren 2019. För mer information var god se: https://fek.handels.gu.se/utbildning/fek_studier_pa_forskarniva

    Om Ansökan & Antagning till studier på forskarnivå - var god se: https://fek.handels.gu.se/utbildning/fek_studier_pa_forskarniva/antagning

    Med vänliga hälsningar
    _______________________________________________________

    Viceprefekt/Utbildningsansvarig med ansvar för grundutbildning och uppdragsutbildning
    Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
    Företagsekonomiska institutionen

    Hej igen, jag fick nu svar från Programansvarig ekonomprogrammet på Högskolan Dalarna. Var god läs svaret nedan:

    Hej,

    För en doktorsexamen bör man söka en doktorandtjänst. Det är inget utbildningsprogram som är aktuellt.

    Mvh
    Programansvarig ekonomprogrammet, Högskolan Dalarna

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från Forskarutbildningshandläggare, Fakultetskansliet/ Handelshögskolan vid Göteborgs universitet/. Var god läs svar nedan:

    Efter att man har en kandidat- eller magisterexamen kan studenten söka vidare till doktorandutbildning. Vad som krävs hittar du information om här: http://medarbetarportalen.gu.se/doctoral_student/admission_to_defending/admission/

    Alla doktorandtjänster lyses ut i konkurrens och alla utlysningar finns i vår jobbportal: http://www.gu.se/english/about_the_university/job-opportunities

    När det gäller redovisning och revision så är det ämnen som återfinns vid Företagsekonomiska institutionen. Detaljer om deras doktorandprogram och även andra doktorandprogram vid Handelshögskolan hittar du här: http://handels.gu.se/english/education/phd_studies

    När det gäller inriktning på doktorandprojekt, i detta fall petroleumindustrin, är det någon den sökande anger vid ansökan. Oftast lämnar den sökande in en projektplan om vad de vill att deras avhandlingsprojekt skall handla om.

    Med vänlig hälsning

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick idag svar från en annan studievägledare som kanske kan vara till hjälp för dig. Var god läs hennes svar nedan:

    Hej! En doktorsutbildning är en tjänst som utlyses. Inom doktorandutbildningar så lägger den aspirerande doktoranden fram sitt projektförslag som ju såklart kan röra petroleumindustrin. Det viktiga till att börja med skulle vara att utreda om den frågande har en utbildning på högskolenivå i botten.

    Oavsett. så verkar studenten vara intresserade av ekonomisk utbildning och då kan jag tipsa om att kontakta studievägledaren på Företagsekonomiska institutionen; hennes E-postadress är
    [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare

    Din fråga 'petroleum' är ännu inte ställd