Jessica
    Min man gick ut gymnasiet 2003. Han läste inte engelska b, som det hette då. Detta var inte obligatoriskt för hans linje.
    Nu vill han läsa till förskolelärare. Men det kräver att han har engelska b. Kan han på något sätt tenta av den kursen snabbare? Så att han får behörighet? Eller kan han komma in på att ha gjort högskoleprovet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jessica!

    Att man gör högskoleprovet, befriar inte från kraven på att bli behörig. Högskoleprovet gör man för att "hamna" i ännu en urvalsgrupp, HP-urval, men som OBEHÖRIG prövas man inte i någon urvalsgrupp, över huvudet taget. Högskolor/universitet i Sverige kan inte göra undantag och ta in obehöriga.
    Yrkeshögskolorna kan göra undantag och ta in obehöriga, men förskollärare>>> blir man ej på en yrkeshögskola.

    Engelska 6 behöver din man skaffa sig godkänt betyg i. Han kan göra det genom att läsa på komvux, på en folkhögskola eller genom en Prövning.
    På heltid läser man Eng 6 på fem veckor. Läser man på distans eller "flex" och har myckt bra förkunskaper, är det inte omöjligt att få betyg tidigare än på fem veckor.

    Prövningar och läsa på en folkhögskola får man göra i alla kommuner; det behöver inte vara i den kommunen där man är folkbokförd. Men om man vill få Undervisning på Komvux, söker man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.