Emma

    Hej! Jag har tidigare påbörjat en högskoleutbildning till CAD-tekniker. Jag var tvungen att avbryta för att börja jobba, jag jobbar fortfarande och har inte möjlighet att sluta då jag behöver inkomsten. Finns det någon utbildning till konstruktör/CAD-tekniker som man kan läsa på distans på deltid? Alternativt en grupp med kurser som man kan plocka ihop själv?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    CAD-yrken är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav på vilka kvalifikationer man ska ha (inkl.vilken utbildning) för att kunna få anställning, därför är det omöjligt att ge ett generellt svar på vilka kurser du bör försöka komma in på... men du som läste en del av utbildningen, vet säkert mer om just den aktuella branschen och de kraven som ställs, än en "allmän vägledare" som har endast generell kunskap om diverse olika yrken och branscher...

    Det jag kan ge råd om är följande:
    - de sökbara högskoleutbildningar i Sverige hittas på www.antagning.se
    En annan sida som jag varmt kan rekommendera är lärosätenas gemensam sida - www.studera.nu

    Jag skulle också kika på www.yhguiden.se - där Yrkeshögskoleutbildningar presenteras. Exempelvis hittade jag en distans utb. på Centrum-for-flexibelt-larande: 3d-cad-konstruktor-innovator-cfl-distans
    Det kan också vara en bra idé att kontakta studievägledare på din "gamla" utbildning samt på de andra "liknande utbildningar"; se även i platsannonser (jobbannonser) - vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar när de söker att anställa.

    Ännu ett tips! om du jobbar i några år och sparar pengar så att du sedan kan under ett eller 2 år läsa och använda dig av dina sedan innan sparade pengar...?

    Sammanfattning
    Pga yrket du är intresserad av är icke-reglerat, och dessutom kan stora förändringar ske pga den tekniska utvecklingen - på kort tid... är det "färskvara" och vi rekommenderar att vända sig till dem som idag är verksamma inom den branschen, bl.a till arbetsgivare som anställer: för att fråga vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig.

    Studie- och yrkesvägledare