sadia
    Hej!
    Snart ska jag börja universitetet och jag vill helst läsa fristående kurser istället för program. Jag undrar om man kan läsa två kurser exempelvis statistik på Stockholms universitet och nationalekonomi på någon annan lärosäte. Måste man då läsa den ena på distans? I och med att jag endast kommer läsa fristående kurser, kan jag då välja att en termin läsa kurser i en annan stad, eller måste alla kurser finnas tillgängliga på samma universitet?

    Hur kommer min examen att se ut? Jag vill läsa kurser som är relaterade till företagsekonomi, kan jag då inte välja andra kurser som inte har med ämnet att göra? Jag vill läsa kurspaketer på SU, alltså företagsekonomi 1, 2 och 3, men det blir endast 90 hp. Kan jag då välja en koreansk kurs eller kinesisk historia? När kommer jag få examen, är det när jag har läst klart 180 hp. Kan jag läsa vidare och ta en masterexamen?

    Tack på förhand,
    Sadia

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Sadia!

    det är inte förbjudet läsa kurser på olika lärosäten; dock - i fall du vill få ut Kandidatexamen, är det de bestämmelserna som finns på det lärosäte där du tar ut examen, som gäller. Bestämmelserna kan vara lite olika på olika lärosäten, vad gäller kurssammansättning inom kandidatexamen.
    Du kan börja med att läsa företagsekonomi 1, 2 och 3; då har du bra grund inför framtida kandidatexamen. Vilka andra kurser du får läsa - måste du fråga på det lärosäte där du kommer ta ut kandidatexamen. Ofta kan man läsa 60 hp vilka kurser som helst - för generell kandidatexamen, men det är bäst att fråga på just den institutionen där man planerar ta ut sin examen.

    Angående läsa flera kurser samtidigt.... Antagning.se antar till max 45 högskolepoäng per termin; alltså om du läser en kurs på Heltid, har du utrymme att läsa ännu en kurs på max halvtid. Om båda kurser går på dagtid, kan föreläsningar "krocka"; därför är det bäst att en av kurserna är på distans.

    Angående läsa masterprogram. Med kandidatexamen är man behörig söka till ett antal masterprogram (och magisterprogram); man söker de masterprogram som man är intresserad av och Konkurrerar om plats. Kommer man in, kan man läsa masterprogram; klarar man studierna på masterprogrammet - tar man ut masterexamen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte