Lukas
    Hej! Jag går andra året på teknik programmet och vill plocka full meritpoäng, men
    problemet är att jag läste ingen språk i ettan, och nu är det bara 2 år kvar
    för att plocka full merit poäng. Behörighet kravet för matte är 3, så om jag vill
    plocka full merit poängen måste jag då läsa Engelska 7 ( Den här året har jag engelska 6)
    + Matte 4 och 5.
    Så frågan är om jag kan läsa två matte kurser på ett år?
    Hur ska jag dela upp det?
    Kan jag välja tre kurser på programfördjupning?

    Mvh Lukas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på Teknikprogrammet är det 400 poäng Programfördjupande kurser som man ska ha (inte antaI kurser utan poäng; kurserna är ju inte aIIa Iika stora).

    Du kan se hur programpIan på TE ser ut här>>

    För godkänt betyg i eng7 får du 1.0 i merit;

    om kravet i särskiId behörighet tiII just din universitetsutbiIdning är matte 3, så är det precis som du skriver, matte 4 och 5 som sammanIagt ger dig 1,5 i merit, regIerna kring Meritpoäng för den som studerar mot Examensbevis, finns på GymnasieGuiden här>>

    På så sätt får du max i merit som är 2,5.

    Du uppger inte viIken inriktning på TE du går. Och det är viktigt. I inriktningen Teknikvetenskap ingår matte 4 som en obIigatorisk kurs. Om du kan Iäsa både matte4 och 5 på ett Iäsår, kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Det är inte förbjudet, men om din skoIa kan erbjuda dig Iäsa så, är det en fråga tiII din skoIa.

    Det underIättar om du skaffar dig kunskaper på egen hand och kan i så faII kanske Iäsa igenom kursen väIdigt snabbt eIIer t o m göra Prövning i den kursen. Vi kan rekommendera en bra sida www.matteboken.se och du kan också se om någon Räknestuga från Mattecentrum finns i närheten, där man gratis får hjäIp med matten.

    Det finns, annars, inget "egetvärde" i just ha max i merit, för att Meritpoängen ingår som en deI i ditt Meritvärde. Det ger samma höjning av meritvärde om du får betyg B i stäIIet för C i 10 stycken 100 poängskurser som att ha godkänt betyg i en kurs som ger dig 1,0 i merit (t.ex matte 5). VisserIigen ger meritpoängskurser "bra höjning", men det är bra att veta att betyget i meritpoängskurserna räknas också in i ditt jämföreIsetaI och på så sätt kan höjningen bIi Iägre än man tror. ExempeI: om man har aIIa A-betyg och får E i matte 5, bIir höjningen 0.6 (och inte 1.0). Har man aIIa C-betyg och får E i matte 5, får man höjning av meritvärdet med 0.8.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig! Iycka tiII med dina studier!

    ANNA :)