Sam
    Hej jag undrar om jag kan läsa tyska för nybörjare om jag redan läst tyska på grund skolan och gymnasiet? Alltså jag undrar om jag kommer på HP för de, de jag vill göra är att samla HP , så undrar om HP kommer räckans om ja läser grundläggande tyska 1 och tyska 1 för nybörjare , jag undrar också PM tyska för nybörjare är samma sak som grundläggande tyska 1 , alltså om de är samma så får man inte HP från både, utan bara få bra en ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,
    svar på din fråga kan delvis bero på Till Vad ska du samla högskolepoäng (om det är till att ta in i kandidatexamen? att ha på din CV när du söker jobb? eller för att konkurrera till masterprogram efter kandidatexamen? eller för att ha rätt till studiemedel från CSN?). Reglerna kan också ändras. Det behöver inte vara exakt som det är nu - om några år.
    Godkända högskolepoäng registreras i LADOK. Därifrån kan man få urdrag om hur många högskolepoäng och inom vilka kurser man har godkända betyg i. Sedan kan det vara upp till dem som Bedömer exempelvis din behörighet till att komma in på avancerad nivå (magister- eller masterprogrammet) att "godkänna" de poängen eller inte.
    Svår fråga alltså. Bra om du förklarar till vad du tänkte använda dina högskolepoäng till.
    Det som jag vet stämmer är att till Tyska I (som också kan heta Tyska A) på högskolenivå är man behöver om man bl.a har godkänt betyg i Tyska 3 från gymnasiet.

    • : Hej allt jag vill är att konkurrera med andra för att komma in på master utbildning . Alltså studera från Receptarie till apotekare med master? Kommer mina HP vara godkända?
    • : Att jag väljer just tyska beror också på att jag ska senare flyta till Tyskland och jobba där som apotekare och därför måste ja bli apotekare och de enda vägen till att bli apotekare är genom master program och för att komma in så krävs mycket HP .
    • : Alltså från Receptarie till apotekare krävs master
    • Anna : Vad antagning kommer att säga när du söker till masterprogram i farmaci kan vi inte garantera dig. Det vi känner till att de förr hade inte brytt sig vad för slagt högskolepoäng det var (alltså, utöver det att man måste ha examen från receptarieprogrammet). Sök kurser i tyska. hoppas du kommer in och hoppas också att högskolepoängen du får från tyska-kurser hjälper dig komma in på master i farmaci. Lycka till!
    • : Aha hur länge sen är förut där de var ok med alla typ av HP utöver Receptarie programmet? Är de inte så fortfarande, hur kan man bli säger ska man på något sätt fråga antagning.se eller den universitet som jag ska läsa master på?
    • Anna :

      På varje lärosäte /högskola-universitet/ borde finnas en egen Antagningsgrupp. Du kan ringa till Umeå Universitets växel - tel.nr 090-786 50 00 och be att bli kopplad till Antagningsgruppen för Umeå universitet och fråga dem själv.
      När vi frågade fick vi svar att "det kan nog gå..." - om inte LADOK har spärr för likvärdiga/överlappande kurser; om LADOK har spärr eller inte eller om de kommer att införa en sådan spärr eller om någon får för sig att ta en närmare titt på just dina högskolepoäng och upptäcker att så ska det inte gå till - kan de inte svara på.

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    kika exempelvis på du.se/sv/Utbildning/kurspaket/?applicationcode=V2YUV en kurs som ger 15 höskolepoäng; inga förkunskaper i tyska krävs; det ser ut som det finns lediga platser och man fortfarande kan söka till vt-19; distans på 25% studietakt. Man borde kunna ta in de 15 hp även i kandidatexamen sen, tycker i alla fall jag. Det är ju "riktiga högskolepoäng", trots allt.
    Dock bestämmer varje lärosäte själva vilka kurser de kan låta ta in i kandidatexamen. Det finns också lite olika typer av kandidatexamina.
    De 15 hp från kursen (ovan) kommer att registreras i LADOK, register över högskolepoäng.
    ***
    Ang. "grundläggande tyska 1" och "tyska 1 för nybörjare" - om jag förstår det rätt så är det "likvärdig" eller motsvarande kurs fast på olika lärosäten. Tveksamt om man kan tillgodoräkna sig poängen för i princip samma kurs 2 ggr. Motsvarande eller likvärdig kurs är ju samma kurs. Du kan kanske chansa och se hur det blir. Om du redan kan mycket inom tyska, behöver du inte anstränga dig mycket för att klara kurser för nybörjare. Kanske finns det "kryphål" i systemet och det skulle kunna gå att ha nytta av "samma kurs" flera ggr!
    Men egentligen är ju det Inte meningen att få högskolepoäng för "samma kurs" flera ggr. Om det är spärrat på det i LADOK eller inte, vet inte jag. Och jag vet inte om någon har tidigare tänkt på det. Kanske inte... :(