Erika
    Jag går naturbruk inriktning hund som lärling andra året. Jag har ångrat mitt val då jag vill bli veterinär och borde gått natur istället men jag har ändå valt att stanna kvar och läsa klart.

    För att läsa till veterinär behöver man fysik, kemi, biologi 2 och matte 4 om jag har förtått det rätt. Men jag kan inte läsa fysik, kemi, biologi 2 och matte 4 på min skola då det inte finns lärare som utbildar dessa ämnena. För att kunna läsa andra kursen i de olika ämnena behöver man första men på naturbrukslinjen har jag endast fått biologi 1.

    Det blir väldigt länge att behöva läsa först fysik 1 för att sedan läsa fysik 2 och så vidare innan man har fått behörighet till själva veterinärprogrammet.

    Så min fråga är om jag kan läsa till exempel fysik 1 någon annanstans än på min skola som inte har den kursen eller jag måste göra allt det när jag har gått ut gymnasiet?

    Är dessutom under arton och går som sagt andra året på en skola med lite plugg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Som gymnasieelev har man endast rätt till undervisning på sin egen skola .

    Andra alternativ - byta skola, bedriva självstudier för att sedan göra prövningar efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare