Kevin
    Jag skulle vilja läsa till psykolog men det kräver extremt höga betyg. Jag har gjort högskoleprovet och var inte ens nära att kunna konkurrera med hjälp av det. Jag har väldigt bra betyg överlag, men dem räcker inte hela vägen till psykolog. Jag hade dålig motivation år 1 till skolan, så därav har jag några E och D som släpar efter mig. Just nu i 2an på gymnasiet så ligger jag på A i alla kurser förutom två, där jag har C på den ena och D på den andra.

    Jag vill inte ta ett studieuppehåll efter gymnasiet utan vill in på högskolan direkt. Jag är dock väldigt inriktad på psykolog. Jag har även funderat på socionom där jag mycket enklare kan komma in men känns som att socionomer tjänar väldigt dåligt tyvärr.

    Måste jag tänka om angående vad jag kan tänka mig att utbilda mig till, eller finns det möjligheter att läsa upp betygen samtidigt?
    Jag vägrar studieuppehåll.

    Hur ser jobbchanserna ut efter liknande program som psykolog? Tillexempel Socialpsykiatriskt kandidatprogram, Psykiatri-kandidatprogram. Är såna program mest förberedande för att forska inom psykiatri?

    Jag skulle kunna tänka mig något inom ekonomi också, men har ganska svårt för avancerad matte, och får kämpa lite i Matte 2A kursen som jag läser just nu. Så det känns som att det också är rätt omöjligt.

    Sedan är det viktigt för mig att yrket ger en hög lön, vilket utesluter tillexempel gymnasielärare(vilket utöver lönen är något jag hade kunnat tänka mig).

    Vilka andra högskoleutbildningar finns det som inte kräver hög matte, som är välbetalt och enkelt att hitta jobb efteråt?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin!

    Det är bra att du vet vad du vill och att du nu har mycket bra betyg.

    Det är också bra att du försöker hitta olika lösningar och tittar på olika alternativ.

    ang. kunna läsa på komvux samtidigt som du läser på gymnasiet - är svar tyvärr Nej. Det får du inte.

    ang. utbildningar som är lätta att komma in på och lätta att hitta jobb efteråt och som ger hög lön, så är det en svår fråga att svara på. Du förstår själv att det är många som vill ha hög lön /nästan ingen som vill ha låg lön, eller hur?/ :) och är det lätt att komma in på utbildningen, kanske är det mycket svårt att hänga med under utbildningen och få sin examen eller att det är mycket svårt att hitta jobb efteråt.

    Jag tänker förestå att du funderar över att söka till någn av lärarutbildningar och söka jobb som rektor efteråt. Ofta jobbar man några år som lärare och sedan kan bli rektor. Eller satsa på att starta en friskola och driva den.

    Ett annat alternativ är Socionomutbildning och söka jobb som Enhetschef på Socialtjänsten. Det finns också många olika påbyggnadsutbildninar efter Socionomprogrammet - tepapi av olika slag /parterapi, kongnitiv terapi m.fl/ och man kan starta eget, bli privat terapeut och är man duktig och eftertraktad, kan man tjäna bra på det.

    Angående jobbchanserna efter liknande program som psykolog, så vågar jag inte uttala mig om. Prognoser kan slå fel och det dröjer ett antal år innan du ska söka jobb (situationen på arbetsmarknaden kan förändras mycket på kort tid). Kontakta Studievägledare på de institutioner där intressanta för dig utbildnngar finns. De jobbar dagligen med just de frågorna och om någon kan svara på frågan om jobbchanserna, så är det de. Du kan också höra med Arbetsförmedlingen, det kan inte skada.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kevin!

    jag tänkte uppmana dig göra högskoleprovet ännu en gång.

    Statistik visar på att personer som gjorde högskoleprovet höjer sitt resultat (även om de inte tränar mellan provtillfällena) för varje nästa gång de gör HP (upp till 4-de eller 5-te gången, men sedan ligger man på samma nivå). Om du bara gjorde HP en gång, kommer du med största sannolikhet få högre resultat om du gör HP igen. Om du tränar på gamla prov - ökar chansen att få ännu högre resultat.

    Jag förstår att du inte vill ha "studieuppehåll" och uppmanar dig söka många olika alternativ till eftergymnasieala studier. Du får söka upp till 20 alternativ inom högskola. Samtidigt kan du söka hur många som helst olika yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se (och se även om 2-3 veckor på Yh-guiden för att nya YH har precis beviljats av Myndigheten av yrkeshögskola och de lär dyka upp på sajten där inom kort).

    Hoppas detta svar blir till hjälp för dig, önskar dig LYCKA TILL & lovar att hålla tummarna för dig också! :)

    L.

    Liselotte