Emelie

    Hej Jag kommer med största sannolikhet få F i engelska 5, och undrar om det finns någon möjlighet att läsa upp det under sommaren på komvux eller liknanden eftersom min skola inte erbjuder sommarskola. Eller om det finns några andra möjligheter för att inte gå ut med F sen i 3:an

    • Anna :

      Vilken årskurs går du nu? Läser du på gymnasiets yrkesprogram eller högskoleförberedande program?

    • : Jag går 1 ring på ekonomi juridik, fick alltså F i nian i engelska och gick om ett år, och jag vet att man kan läsa upp det när man har gått ut gymnasiet men skulle väldigt gärna om det finns möjlighet läsa upp det under tex sommaren
    • Anna :

      På EK, som är högskoleförberedande program behöver du lägst E i både engelska 5 och 6, annars kan du inte få ut Examensbevis och kommer sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Eng 6 ingår numera i grundläggande behörighet (ändring i reglerna sedan reformen Gy2011/Vux2012).
      Hur går det med Moderna språk? Det är ju obligatoriskt att läsa mod.språk på ekonomiprogrammet också.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på komvux kan man läsa om man redan har studiebevis eller examensbevis, alltså har genomfört hela gymnasiet, 3 år på ett nationellt program
    eller från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år.
    Jag är därför ganska säker på att du ej ska kunna läsa på komvux under sommaren.
    En gymnasieelev som fick F i en obligatorisk kurs har rätt att göra Prövning innan hen slutar på gymnasiet. Inför prövningen förbereder du dig på egen hand, genom självstudier.
    Om du ska läsa på gymnasiet även nästa år, fråga om du kan läsa eng5 ännu en gång eller i alla fall delta i de lektionerna som passar in i ditt schemat (det är tyvärr inte din rättighet och du kan få Nej från skolan, men det är en mycket fördelaktig lösning och en bra chans för dig att repetera kursen ännu en gång - så fråga om det och vi hoppas och håller tummarna)!

    ******
    Du svarade att du går EK alltså ett högskoleförberedande program. Även eng6 ingår som en obligatorisk kurs. Om din kommun och din gymnasieskola ej erbjuder läsa på en sommarskola, så tror jag tyvärr inte du kan läsa eng på sommaren. Ingen annan än din kommun och din skola har ansvar för att ge dig utbildning, när du är gymnasieelev. Det kostar pengar att ge undervisning. När man är klar med grundskolan, kan man tyvärr inte få så mycket hjälp som grundskoleelever får (grundskola är obligatorisk, men sen är det "upp till individen"... tyvärr). Finns inte obligatorisk gymnasieskola.
    ****
    Jag ser följande lösningar:
    - byta till ett yrkesprogram, söka alltså till år 1 på t.ex HA till hösten 2020;
    - läsa vidare på ditt program - och göra sitt bästa och se sen i slutet av år3 vilka kurser du har F i och försöka komplettera på komvux;
    - söka till en folkhögskola (allmän kurs) dock är det ju samma innehåll i engelska 5 och 6, oavsett var man läser;
    - be på din gymnasieskola om att få gå eng 5 nästa år och eng 6 under årskurs 3.
    ***
    Under alla omständigheter är det bra att kunna så mycket engelska som möjligt.
    För behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver du godkänt betyg i engelska 6. Det är också svårt att klara av högskoleutbildning med endast E i eng5 och 6 (detta pga mycket av kurslitteratur inom utbilndingar är på engelska).
    ***
    Om man är intresserad av juridik, men (av ngn anledning) inte kan läsa på högskolenivå, kan man satsa på juridiska yrken som ej kräver högskoleutbildning, t.ex Paralegal eller IP-paralegal.
    Även om t.ex yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal kräver godkänt betyg i eng6, så kan yrkeshögskola göra undantag från behörighetsreglerna (vilket högskola/universitet inte kan göra).