Jenny

    Hej! Jag undrar om man kan läsa upp kurser som Gehör och musik lära, instrument eller sång 1, Estetisk kommunikation 2 och musikimprovisation? För att problemet är att jag är inte alls lika intresserad av dessa ämnen som förr och kommer formodligen gå ut med f i dessa ämnen. Och undrar därmed om det är/vore obrigatorisk att läsa upp dom efter gymnasiet? Eller om man bara behöver läsa upp kurser om de är kurser såsom svenska, matte eller engelska?

    • Anna :

      Läser du på gymnasiet nu? läser du på estetiska programmet? Vad vill du göra efter gymnasiet? är det ngn utbildning ellet ngt yrke du siktar på? Vilka i så fall?

    • : Hej, ja jag går ut gymnasiet i juni. Ja, jag läser estetisk musik och efter gymnasiet hade jag tänkt mig läsa universitet utomlands. Någon utbildning med träning och kostrådsgivare att göra, då jag håller på mycket med sport på fritiden och då jag har hållt på med det i många år nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    jag gissar på att du läser inriktning Musik på Estetiska programmet, stämmer det?

    Du kan kika på programplan för ES. Kursen Gehörs- & musiklära går ut på 100p.
    Instrument eller sång - också den 100p. Estetisk kommunikation 2 - också den är en "normalstor" kurs á 100p.
    och även Musikimprovisation är också ännu en 100p.kurs ... det är alltså 400p. kurser som du - enligt info i din fråga - riskerar få F i.
    Max antal F i exam.beviset kan vara 250p. går inte med 300p eller fler, max 250.
    Om du får F i fler än 2 kurser av de du nämner i din fråga - får du ut Studiebevis.
    Studiebeviset ger inte behörighet till högskola; det kan på komvux kompletteras upp till exam.bevis. Du kommer förlora betyget i idrott och hälsa1 (den får ej ingå i exam.bevis från komvux) men då krävs det också endast 2400p. för exam.bevis från komvux och kurssammansättningen på komvux är Friare, du kan alltså på komvux läsa Andra kurser inom dina studier mot examensbeviset.
    ***
    Däremot om du får F i de kurser och godkända betyg i 2 andra - då uppfyller du kraven för exam.bevis och får ut EXAMENSBEVIS i slutet av år 3 på gymnasiet och med det "låser" kurserna inne - alltså för att höja betygen sen, behöver du höja dem i Exakt samma kurser (går inte byta ut kurser i exam.beviset).

    • : Hej, det stämmer. Vad menas med studiebevis? typ att man har betyg i alla ämnen men att man har mindre än 2250 godkända poäng? Jag skulle helst inte vilja förlora mina betyg i idrott 1 och i idrott 2 då jag behöver dom betygen för att komma in på de universitet jag vill komma in på. Om jag går ut gymnasiet med 1700 poäng eller 1900 poäng. Hur många poäng måste jag läsa upp på komvux då? Och av vad jag förstår om idrott kurs betygen gå bort på komvux måste man läsa andra ämnen för att ersätta dom 200 poängen då? (från idrott 1 och idrott 2)
    • Milla : Idrott 2 får ingå i examensbevis från komvux men intevidrott 1. Kompensera för bortfall av idrott 1 behöver du inte göra pga det krävs 100 p mindre för examensbevis från komvux- 2500p på gymnasiet och 2400 på komvux. Vad utländska universitet kräver av dig kan vara olika: fråga den utb dit du vill söka ...