David
    Kan man läsa upp sina betyg från gymnasiet t.ex. om man hade G i Historia A också läser man om kursen och lyckas få ett MVG.
    Jag vet att betygen och allt annat heter annat nu men jag är inte upplärd i det nya systemet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    komvux brukar inte ha råd att ge plats på kurser i vilka man redan har godkända betyg. i detta fallet "motsvarande nya kurser" som är "samma kurser".
    Historia A har en motsvarande kurs Historia 1b.

    Vilka kurser som motsvarar - nya/gamla gymnasiala kurser - kan du se i Tabellen för utbyteskomplettering >>.
    Du kan/får söka läsa vilka kurser du vill på komvux; du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd; men det står komvux fritt att svara PLATSBRIST på din ansökan. I så fall återstår Prövningar.
    Till prövningar förbereder man sig genom självstudier.
    Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg man får i slutet av lästa kurser.
    Vänligen
    ANNA

    • : Då kan man alltså läsa upp sina gamla betyg genom att göra prövningar?
    • Milla : Ja.