Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,
    det finns många exempel på att elever som i Sverige gick på "vanliga" svenska nationella program, läser senare utomlands.
    Om man behöver eller inte behöver göra något prov, beror på - vad det är för utbildning man söker till, i vilket land och om det är Universitetsubildning eller en annan sort utbildning. Om undervisningsspråk är Engelska - behöver man på något sätt bekräfta att man har tillräckliga kunskaper i Engelska /ibland kan det räcka att man har godkänt betyg i Engelska 6 eller i Engelska 7 men vissa andra utbildningar kan kräva att man gör test i engelska/.
    Om undervisning är på ngt annat språk, än engelska - måste man kunna påvisa att man kan det språket tillräckligt bra.

    Sedan kan det tillkomma särskilda krav, beroende på exakt vilken utbildning det är. Utbukdningsutbud, behörighetskraven och olika regler och villkor ändras då och då. Det är därför mycket svårt att planera på förhand, på flera års sikt; i alla fall går det inte att planera i detalj.

    Läs gärna info/sammanställning språktest inför studier utomlands på >>> fragasyv.se/dokumentarkiv?s=test

    Varför man ofta rekommenderar - i första hand - IB-programmet>> för elever som vill efter gymnasiet läsa utomlands, är för att undervisning på IB är på engelska; utbildning anpassas till de "internationella standarder" + personal på IB har erfarenhet av att många elever söker studier utomlands och kan de reglerna som gäller på olika länders stora universitet.
    Men visst går det att efter Samhällsvet.programmet eller efter ett annat "vanligt" svenskt nationellt program komma in på studier i utlandet också! Råd till dig är att du försöker lära dig så mycket som möjligt inom alla ämnen och speciellt mycket i engelska och/eller i det språket som blir aktuell för dina studier i utlandet, ex. om du vill läsa i Spanien eller i Latinamerika - är det spanska som gäller i så fall /och även om självaste undervisningsspråk kanske ändå blir Engelska, är det mycket fördelaktigt att kunna "landets språk" i alla fall/.

    Lycka till med ditt gymnasieval och med allt annat!
    Julia syv