Alice
    Hej. Jag går vård o omsorg i årskurs 1.
    Efter gymnasiet vill jag gärna läsa till läkare, men eftersom jag går vård, har jag inte de behörigheterna efter gymnasiet. Räcker det med att läsa ett naturvetenskapiskt basår och sedan söka in till läkarprogrammet? Eller hur ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    det är inte omöjligt att efter VO komma in på läkarprogrammet, men det kommer inte att gå göra det direkt efter gymnasiet; du kommer behöva Komplettera för behörighet. För att snabbare (på ett år) kunna göra det - var god läs på info/sjukskoeterska-efter-vo vilka valbara kurser som du behöver läsa på VO. Det är möjligt att på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet (och till många andra program som kräver samma eller liknande behörighet, som ex. arbetsterapeut-, fysioterapeut- och audionomprogrammet). Blir man behörig söka till sjuksköterskeprogrammet, blir man samtidigt behörig söka till naturvetenskapliga basår på högskolor/universitet (OBS! på vissa lärosäten kan även godkänt betyg i Matematik 3 krävas) - råder dig därför att inte endast läsa matematik 2a, utan även 3b eller 3c redan på gymnasiet (om möjlighet finns).

    Förutom  basår  på  högskolor/universitet,  kan  man  komplettera  på  Komvux,  på  folkhögskolorna  eller  genom  självstudier/prövningar.  Det  är  inte  alls  omöjligt  att  hinna  komplettera  på  ett  läsår.

    Vänligen
    Julia SYV