Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    man får inte några formella fördelar vid ansökan till Tandläkarprogrammet om man sedan innan har någon annan tandvårdsutbildning.

    "Informella fördelar" är att man vet "vad det handlar om" och det kan också bli lättare att läsa på tandläkarprogrammet men för att komma in behöver man bIi Behörig och sedan konkurrerar man med sina GymnasiaIa betyg /även om man har en annan högskoIeutbiIdning/. Man kan också konkurrera med resuItatet av Högskoleprovet.

    Det kan också finnas möjighet att söka i AU-urvaIsgruppen>>, och där kan tidigare utbildning och erfarenhet från tandvårdsyrken vara ett PIus, men det är inte alltid AU-urval finns.

    Sedan tänker jag också på StudiemedeI. Om man först läser 3 år till Tandhygienist, förbrukar man 3 år av sina max 6 år med Studiemedel på eftergymnasial nivå. Hur ska man financiera sina levnadskostnader under sista 2 åren på TandIäkarprogrammet? För att studiemedIet är slut då... :(

    Tips om ännu ett tandvårdsyrke - Tandsköterska>>

    Hälsningar

    MikaeI SYV