William

    Jag hoppade av gymnasiet som ungdom och fick mindre bra betyg, på senare tid har jag läst upp en heldel betyg på komvux, fick bland annat A i alla kurser på vårdprogrammet, sedan har jag A i diverse kurser lite blandat. Hur som helst håller jag nu på att läsa ett teknisktbasår + biologi 1 och 2 då målet är att få A i alla kurser. Min merit blir 19.53 med A i alla kurser på teknisktbasår + biologi och vårdprogrammet samt religion 1 & 2, historia 1b, Svenska 3 och samhällskunskap 1a2 Målet är att komma in på läkarelinjen där min totala merit blir 22,03 eftersom engelska 7 samt att ett fåtal kurser på vårdprogrammet ger meritpoäng. Min fråga är alltså, har jag fattat rätt, är det nått som inte stämmer? Kan man klistra ihop vilka kurser man vill för att maximera sitt jämförelsetal?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William
    de tär möjligt att ha jämförelsetal på 20.0 (om man har alla A-betyg i alla kurser som räknas in i ditt jmft). Och med max i merit, kan man ha meirtvärde på 22.5 - det är max meritvärde som är möjligt att ha; ingen kan få mer i meritvärde än 22,5.

    Vilka kurser som räknas in i ditt jämförelsetal beror på vilket betyg du har som ger dig Grundläggande behörighet; om det är Slutbetyg eller Examensbevis.
    Prata gärna med syv på komvux om det.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Om man har slutbetyg, innebär det att man kan lägga till kurser hur man vill för att optimera sitt jämförelsetal?

    • Milla : Det kan bero från vilket År slutbetyget är och om det är från gymnasiet eller från komvux. Reglerna har ändrats flera ggr på ganksa kort tid. Det är Antagning.se som tolkar och använder reglerna. Du behöver inte själv räkna- det gör Antagning.se när du gör ansökan.
    • Milla :

      Vill också påminna om att det idag, den 2 sept är sista dag att anmäla sig till högskoleprovet som skrivs 20 okt 2019.

    • : Kan vara bra och veta så att man inte skaffar massa A:n i onödan och måste göra HP i alla fall
    • Milla : Du måste inte göra HP. Men det är inte fel att göra HP. Om du har råd (kostar 450kr) anmäl dig idag, det är sista dagen 2 sept - nästa gång blir om ett halvt år... det är endast 2 ggr om året som man får göra högskoleprovet.
    • Milla : Oavsett hur höga betyg man har, är det bra att ha ett giltigt resultat av högskoleprovet; för att en situation kan uppstå att inte ens 22,5 i meritvärde ger plats på utbildningen, utan urval måste göras på HP-resultat eller genom utlottning.
    Läs alla kommentarer