Kalle
    Hej. Jag läser just nu naturvetenskapligt basår på Komvux och har sökt till ett antal olika program som alla är på samma universitet. De svårare programmen jag sökt kräver Fysik 1 och 2 samt Matematik 4, alla de kurserna läser jag just nu. Det finns dock 3-4 program som jag redan är behörig till och jag har ett högskoleprov på 1.4 så jag känner att det är väldigt osannolikt att jag inte kommer in på något alls.

    Tyvärr så tog mina CSN-veckor slut oväntat så jag har varit helt utan inkomst sedan Januari och det har orsakat en hel del problem och stress, mitt liv är ganska kaotiskt just nu. Jag känner att det jag behöver göra för att komma på fötter igen är att överleva till hösten, flytta till staden universitetet ligger i (lägenhet är fixat) och börja studera där vilket också skulle ge mig en inkomst igen eftersom CSN har separata veckor för gymnasiala studier och eftergymnasiala studier.

    Jag vet att man kan bli nekad studiemedel om man blir underkänd på en för stor andel av kurserna man läst senaste terminen. Vad jag undrar är om det är separat även där precis som med antalet veckor, eller om den här terminen, om jag misslyckas helt, skulle kunna orsaka att jag inte får tillgång till studiemedel på universitetet i höst? Det oroar mig en hel del eftersom jag givetvis förväntas betala hyran så fort jag flyttar upp.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    för att inte vilseleda dig måste vi hänvisa din fråga till CSN.
    Jag vill inte spekulera hur CSN kommer att besluta i just din situation. Det är inte vi här på Fråga SYV som fattar beslut om Studiemedel.
    Mitt råd är att du slutar oroa dig och tar och ringer till CSN och ställer en direkt fråga. Du uppger ditt personnummer och handläggare på CSN kan ge dig svar för vad gäller i just din situation enligt de nuvarande regler. Skulle du få ett svar som du inte gillar, kan du direkt fråga om undantag kan göras och om hur du ansöker om att CSN ska titta på din situation ännu lite närmare och förhoppningsvis bevilja undantag, om det skulle behövas.
    Övriga kontaktvägar till CSN finns info om på csn.se/kontakta-oss
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA