Emelie
    Hej!
    Kan man överklaga en skola om rektor förnekar en att börja där trotts ens behov p.g.a ens dåliga hälsa? Jag behöver verkligen börjas på en skola p.g.a min hälsa och behov! Jag pallar inte åka till en skola jag går på i Lidingö lägger. Jag kommer sluta här till sommaren, jag skickade ett mail till min gamla skola och han vill verkligen inte att jag börjar där. Han skriver ingen anledning utan säger bara att de inte kan ta emot mig som elev till hösten. Kan jag anmäla och överklaga honom och skolan eftersom det är väldigt viktigt att jag får börja där p.g.a mitt dåliga psykiska mående och hälsa? Jag har max 20 min dit och känner att den skolan skulle verkligen rädda mig och mitt liv! Hur kan man överklaga och anmäla eller ge honom en varning? Jag vill inte va oförskämd heller så kan ni kanske hjälpa mig att skriva till honom elr ska min mamma ringa? Jag vet att han kommer fortsätta och säga nej, jag har förklarat i minsta detalj varför det är viktigt att jag får börja där! Han iggar mig och skriver bara tyvärr, du kan inte börja här! Jag blir så sur och irriterat på honom, jag hittar heller ingen annan alternativ skola jag kan börja i nästa läsår! Jag har provat allt jag kan tänka mig, det är också nu april snart och jag kommer troligen inte hitta ngn plats men jag ivl lat students! Jag vill inte börja folkhögskola, komvux elr linkandet och jag kan heller inte stanna kvar på skolan jag går i i höst p.g.a min ork med vägen! Jag behöver verkligen er hjälp här nu och jag har även provat andra gymnasium med samhälle inriktning, men en del svarar inte heller! Har bett en rektor att ringa tillbaka genom sms och har ringt henne 3-4 ggr men hon svarar inte! Vad ska jag göra?! Hjälp mig!! Kan också meddela att jag står under LSS för att jag har hjärtfel och en diagnos ism gör att jaga r längre tid på mig att kunna ta studenten än andra!!
    Mvh Emelie
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,

    tufft och tråkigt, jag känner verkligen med dig.

    Fråga SYV kan förklara hur reglerna fungerar och ge råd. Men vi kan inte beordra någon rektor att ta in en elev.

    Saken är den att det går emot reglerna att ta in en elev som har fyllt 20 år in i en ungdomsgymnasieskola. Om jag förstår situationen rätt, fyller du 20 år under 2017, stämmer det? I så fall är det så att du från 1 juli 2017 "tillhör" komvux. På undantag kan en elev fortsätta och avsluta sin pågående utbildning, dvs den gymnasieskola du läser på nu kan du få fortsätta, men byta skola måste du i så fall INNAN 1 JULI 2017. För att från 1 juli får inte en ny gymnasieskola ta in dig. Du blir "för gammal". Du kommer, på grund av din ålder, att hänvisas till komvux.

    Så från hösten kan inte rektor på en ny skola, eller din gamla skola, dvs vilken skola som helst som är Ungdomsgymnasieskola, ta in dig. Hen kunde skriva det i klar text som svar på mail, tycker jag... för att det är inte hemligt och finns inget att göra åt saken: det är reglerna det. Om din gamla skola inte har plats eller har plats eller vill ta in dig från hösten, har tyvärr ingen betydelse - för att du blir för gammal, helt enkelt. :(

    Så - om du ska byta, så måste du skrivas in på en ny gymnasieskola innan den här terminen är slut - för att sedan blir det för sent (på grund av din ålder).

    Det är tyvärr inte din rättighet att komma in i en annna gymnasieskola ... utan det är rektor som bestämmer. Om de ej har ledig plats eller om det är någon annan orsak - vet inte jag. Egentligen behöver inte rektor ange någon orsak.

    Jag förstår dig och din situation. Men jag kan inte ändra din ålder eller reglerna eller tvinga en rektor att ta in en ny elev på skolan.

    Jag råder dig prata med kuratorer - både på din nuvarande skola och på den skola dit du vill komma in. Du kan också vända dig till Socialtjänsten i den kommunen du är folkbokförd och till Utbildningsförvaltningen. När du kontaktar dem, uppe ditt födelsedatum - då det är mycket viktigt när du fyller 20 år.

    Kontakta alla de gymnasieskolor som liggen inom pendlingsavstånd och fråga om de kan ta in dig nu, innan terminen är slut.

    På Utbildningsförvaltningen i din kommun kan du föreslå att de köper distansundervisning till dig.

    Det finns en distans-gymnasieskola - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men det är extremt många som vill läsa på distans - jag tror inte de tar in mitt i terminen. Och från hösten blir det för sent pga din ålder (då du då redan tillhör Komvux).

    Hoppas verkligen att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Peter syv

    I Nacka finns det 3 gymnasieskolor som på SA erbjuder inriktning "samhällsvetenskap">>

    Mediagymn.>> erbjuder inriktning Medier och Young Business creatives >>erbjuder inriktningar Medier och Beteendevetenskap.

    Om du t.ex skrivs in på en ny gymnasieskola innan den här terminen är slut, kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och du kan då byta inriktning - dvs ha "halva inriknting Samhällsvetenskap och halva andra inriknting" - ditt examensbevis kommer att skilja sig något från andra elevers Examensbevis, men det gör "ingenting". Det finns inga nackdelar i det.

    Vi kan försöka göra förfrågningar om någon av de nämnda skolor har ledig plats i åk2 och kan i så fall ta in dig innan den här terminen är slut.

    Men om du vill läsa klart hela terminen på din nuvarande gymnasieskola, då går det inte att byta skola. Då kan du välja att antingen försöka klara studier på din nuvarande skola även under nästa läsår eller att hoppa av och läsa vidare på komvux eller på en folkhögskola eller söka jobb.

    Nu har jag pratat med skolverkets upplyssningstjänst och fick svar att Skollagen 16 kapitel 37§ och 47§ tolkar skolverket på det viset att skolorna i Skockholms län (för att det är Inom "samverkans område") måste ta in dig OM DE HAR LEDIG PLATS och kan inte neka, men det måste ske innan den här terminen är slut. Hur man får svar om de har eller inte har ledig plats - är lite oklart. Det kan nämligen ändras snabbt - nu har de plats, men tog in en elev fem min senare och platsen är nu upptagen. Eller tvärtom - att de inte har plats och någon elev skriver ut sig fem senare och då finns det ledig plats helt plötsligt. det är alltså svårt att vid varje given tidpunkt veta när ledig plats uppstår.

    Sedan - om du blir inskriven på en ny skola innan terminen är slut, så säger skolverket att du har i sä fall rätt att göra prövningar i de kurser som du ska ha betyg i till sommaren.

    Dålig nyhet är att ngt. undantag pga din ålder kan ej göras, svarar Skolverket, dvs trots att du har Intyg om ditt hälsotillstånd, kan inte undantag göras och du kan inte skrivas in i en ny gymnasieskola från 1 juli 2017, utan det måste ske Innan 1 juli 2017.