Anonym

    Hej, jag går just nu sista terminen i nian och har haft ett ämne som jag inte kommer ha nästa år vilket betyder att jag inte kan höja det under vårterminen. Har sedan innan pratat med min lärare och sagt att jag vill höja detta kuskapskritere och han sa att jag inte behöver oroa mig att det löser sig. Nu utan att säga någonting så ger han mig F i slutbetyg för 1 kriterie inte var ifyllt. Resten var nästan bara A. Kan jag på något sätt lösa det här? Har mailat honom men inte fått något svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    be dina vårdnadshavare ta kontakt med Rektorn. Det är rektorn på skolan som är "ytterst ansvarig" som det heter. Eftersom du är under 18 år och inte är myndig, så kan/får/bör dina vårdnadshavare "föra din talan" i denna fråga, tycker i alla fall jag.
    Allmänt sett, så är det ofta svårt att ändra ett betyg som redan är "satt". Men det händer ibland att betygen ändras (inte ofta, dock). Det händer att lärarna erkänner att de "blandade ihop" elever och satt fel betyg - lärarna har mycket att göra och kan pga stress och överbelastning göra fel ("mänsklig faktorn" - alla människor kan göra fel).
    SYV är inte expert på betygssättningen; det är lärare som är det. Men på skolan är det ändå rektorn som har största ansvar - så du/ni borde vända er till rektorn och fråga, för det första, är det "rätt betyg" som du fick? Om svaret blir Ja, det är det betyget som läraren menar att du förtjänar - fråga sedan om du skulle kunna göra prövning i detta ämne. På prövningen brukar en "medbedömare" finnas (en annan lärare). Du kan även fråga om det skulle vara möjligt att göra prövning på en annan skola.
    Lycka till!

    ANNA