Natalie

    Hej! Jag undrar om jag på någon sätt har möjlighet till att bli civilingenjör även om jag går natur-samhälle. Går det att välja till fysik 2 genom någon individuellt val eller liknande så att jag blir behörig i det? Eller måste jag läsa till den kursen efter studenten istället för att få behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Natalie,

    civilingenjörsprogrammen brukar för särskild behörighet kräva godkända betyg i fysik2, kemi 1 (ibland i kemi2) och i matematik4. fysik2 och matte 4 ingår som Obligatoriska kurser i NA/inriktning Naturvetenskap och i TE/inriktning Teknikvetenskap; på andra gymnasiala utbildningar kan man läsa de kurserna, om man har tur, som valbara kurser. Valbara kurser erbjuds i mån av "möjlighet", alltså om lärarkapacitet räcker och om tillräckligt många elever valde den kursen.
    Om du vill vara säker på att kunna läsa alla kurser som du kommer  behöva inför civilingenjörsutb., välj NA/naturvetenskap eller TE/teknikvetenskap.

    Blir man ej behörig efter 3 år på gymnasiet, kan man, förhoppningsvis, komplettera efter gymnasiet.