Sebastian
    Hej,

    Jag funderar på att söka till arkitektutbildningen på KTH till hösten, genom mina gymnasiebetyg men ser att mitt meritvärde riskerar att vara för lågt.
    Jag gick ut gymnasiet 2013 (med det gamla betygsystemet) och gick då naturvetenskapliga programmet. Programmet innefattade 2500 poäng, vilka jag klarade av i sin helhet.
    Min fråga är om man räknar ut meritvärdet på de kompletta 2500 poängen, eller om man kan "ta bort" kurser som jag hade sämre betyg i för att i sin tur höja meritvärdet?

    Nedan kommer samtliga kurser, med tillhörande poäng och betyg
    Kurs - Betyg - Poäng
    Biologi A - MVG - 100
    Biologi B - MVG - 50
    ENGELSKA A - MVG - 100
    Engelska B - MVG - 100
    Estetisk verksamhet - G - 50
    Fysik A - VG - 100
    Fysik B - G - 150
    Historia A - MVG - 100
    Idrott och hälsa A - VG - 100
    Idrott och hälsa B - MVG - 50
    (Lokal kurs1) - MVG - 50
    (Lokal kurs1) - MVG - 100
    Kemi A - MVG - 100
    Kemi B - MVG - 100
    MATEMATIK A - MVG - 100
    Matematik B - MVG - 50
    Matematik C - VG - 100
    Matematik D - VG - 100
    NATURKUNSKAP A - MVG - 50
    Projektarbete - MVG - 100
    PSYKOLOGI A - MVG - 50
    Psykologi B - MVG - 50
    RELIGIONSKUNSKAP A - MVG - 50
    Samhällskunskap A - MVG - 100
    SPANSKA STEG 3 - MVG - 100
    SPANSKA STEG 4 - MVG - 100
    SPANSKA STEG 5 - MVG - 100
    Svenska A - MVG - 100
    Svenska B -MVG - 100

    Med ovanstående betyg och poäng så får jag ett meritvärde på 20,9 (18,4 + 2,5 meritpoäng, mht till spanska steg 3,4,5, Engelska B och Matte D). Med 2500 lästa poäng. (ger poängvärde om 46000, dividerat med 2500 lästa poäng + merit).

    Jag har dock för mig att det enbart krävs 2250, eller 2350 gymnasiepoäng, för behörighet. Om jag kan ta bort 150, eller 250, poäng så skulle mitt meritvärde öka. Exempelvis om Fysik B och Estetisk verksamhet tas bort, totalt 200 poäng, skulle jag ha 2300 poäng, och ett meritvärde på 21,63.

    Är det möjligt att göra på detta vis? Kan det vara så att det rent av räknas på detta vis vid antagning, via antagning.se?

    Tack på förhand för svar!

    Mvh
    Sebastian

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,

    från ett Slutbetyg (och jag antar att du har just ett SLUTBETYG) kan man inte ta bort några kurser.
    Du behöver höja betygen i motsvarande kurser, vilket du kan t.ex försöka göra genom Prövningar. motsvarande kurs till Fysik B är Fysik 2.
    Motsvarande kurs till idrott-och-hälsa A är Idr.och hälsa 1.
    Motsvarande kurs till Matematik D är matematik 4; och till Matematik C är det matematik 3b eller 3c (vilken av dem som helst).
    Ännu ett alternativ är att du gör Högskoleprovet. Imorgon, den 1 febr 2019 är det sista dag som man kan anmäla sig till högskoleprovet som äger rum 6 april 2019.

    Du har höga betyg, men jag förstår att du är orolig att inte komma in, för att arkitektutbildningar är mycket populära och många söker och antagningsgränsen brukar hamna högt.
    Förutom försöka höja betygen genom prövningar och göra högskolerpovet, finns även alternativet: Arkitektprovet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA