Ali
    Hej, jag går Natur Natur första året och jag undrar om man kan plocka bort samhällskunskap från betyget och ersätta med något annat möjligt ämne?

    En annan fråga, kan jag medela syv i min skola om att jag inte vill ta studenten och fortsätta läsa på komvux så att jag ej hamnar i urvalsgrupp 2? Finns det sånt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på naturvetenskapsprogrammet och kan inte plockas bort. Jag antar att du redan är mycket nära till att få betyg och F är också ett betyg.

    målet med studier på gymnasiet är att få examensbevis men alla uppnår inte det målet och får då Studiebevis som de sedan kan, om de får plats på komvux, komplettera upp till examensbevis. Att man får läsa på komvux kan inte garanteras. Men vi hoppas att du får plats om du skulle behöva det.

    Får du F i samh1b är du på god väg att inte uppfylla kraven för gymnasieexamen. Det är Max 250 poäng F som du kan ha men inte i vilka kurser som helst, t.ex F i svenska, engelska eller i matte 1 gör att man inte får examensbevis, även om man har A i alla andra kurser.