Pary

    Jag saknar betyg på biologi-grund men tänker att söka till basår på vår och läsa bilogi 1. Kan jag läsa bilogi 1 även om jag saknar betyg på biologi grund från grundskolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pary,
    VAR: på komvux eller på högskolan/universitetet - eller på en folkhögskola, kanske, som du vill söka till basår?

    Basår finns inom olika skolformer och det kan vara olika antagningsvillkor - inom de olika formerna.

    • : Jag tänker läsa basåret på en universitet.
    • Anna : Till naturvet.basåret på universitetet behöver du Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkänt betyg i matte 2 (ibland i matte 3). Men just vad gäller biologi, så är det ingen som tittar i så fall på om du läste biologi sedan innan eller inte.