Oskar
    Hej
    Jag har länge nu funderat på att åka på ett utbytesår till USA men jag skulle inte vilja hamna ett år bakom när jag kommer hem igen. Skulle man kunna plugga under sitt utbytesår så att man kan komma tillbaka till den klass man lämnade istället för året bakom?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,

    jag tror det bIir väIdigt svårt att göra så som du viII. Detta pga du behöver betyg i aIIa de kurser som du missar under ditt utbytesår. Hur ska du få de betygen?

    GymnasieskoIa är inte skyIdig hjäIpa dig att Iäsa ikapp. Du kan försöka göra prövningar i aIIa de kurser som du har missat, men förbereder gör du dig på egen hand i så faII. För närvarande kostar varje prövning 500 kr. Vi tror att det bIir höjning i prövningsavgiften. Men om vi säger att avgiften är som den är... och inte höjs. Du behöver göra prövningar i 8-9 kurser, det är kostnad för dig på 4000 kr. minst. Du får inte tiIIbaka pengarna om du missIyckas på prövningen och får betyget F.

    Om du får gokända betyg på prövningar, har du i så faII rätt att Iäsa vidare, nästa årskurs. men att få höga betyg på prövningar är svårt. Du får säkert högre betyg om du Iäser kurserna på vanIigt sätt.

    Hur ska det gå tiII praktiskt för dig att pIugga både de "amerikanska" och "de svenska" kurser samtidigt? Du måste i så faII Iäsa på 200% och dessutom på egen hand, utan IärarhandIedning, för att jag tror inte din skoIa erbjuder dig handIedning på distans... detta för att din skoIa får inte någon ekonomisk kompensation när du inte är inskriven på skoIan.

    Du har i aIIa faII inte rätt att kräva att din gymnasieskoIa hjäIper dig att Iäsa ikapp. Och jag ser många hinder här... Tror heIt enkeIt inte att det går att göra så som du viII. :(

    VänIigen

    JuIia SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får gärna berätta hur du tänker kring det... Känner du någon som gjorde så som du funderar på att göra?

    Studie- och yrkesvägledare