Anna
    Hej! Jag har jobbat några år efter studenten och har nu hittat vad jag vill plugga vidare till. Dock läste jag teknik på gymnasiet och fick därför inte biologi a eller naturkunskap b, utan endast naturkunskap a, kemi a och fysik a. Den utbildningen jag vill gå kräver biologi a, och jag vill så himla gärna ha hunnit ta den kursen och komma in till hösten på utbildningen, då den endast startar varje höst, och jag vill inte vänta ett år till eftersom jag börjar bli gammal :-). Finns det någon möjlighet att läsa biologi a i sommar och ändå få tillgodoräkna betygen inför hösten? När görs dragningen för höstterminen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du måste göra ansökan till högskola senast 15 april och komplettera med betyg senast 20 juni 2016 men om det blir så att alla behöriga sökande kom in och det finns lediga platser kvar, kommer sen ansökan öppnas.

    Biologi A eller 1 är en 100 poängs kurs som på heltid läses på fem veckor. Om du läste naturkunskap på gymnasiet, har du en del förkunsksper och kan kanske klara kursen på fyra veckor.

    Om komvux i din kommun inte kan erbjuda dig läsa på flex eller distans, fråga om du kan hoppa in i en pågående kurs, som startade i januari. Du kan också bedriva självstudier och göra prövning. Försök få betyg till mitten av juni!