ejwejkw
    Hej
    Jag undrar om man kan plugga till läkare i irak efter gymnasieexamen och komma in där. Efter att man har pluggat klart alla år för att bli läkare i Irak och sedan komma in i Sverige för att jobba som läkare i Sverige? Funkar det? Får man även pengar från CSN?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är socialstyrelsen som bestämmer ang läkarlegitimation i Sverige; komplettering  med kurser och praktik kan krävas om man har utländsk läkarexamen.

    Angående komma in på läkarprogrammet i Irak, kan vi inte säga ngt., vi vet inte det.

    ang. Studiemedel för studier utomlands se https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.html och du kan fråga CSN  - om de tidigare har utrett frågan om just läkarstuderande i Irak; oftast vill CSN få namn på just det lärosäte, college eller universitet, där du vill läsa och så utreder de om det är ett erkänt lärosäte och om ngt annat hinder ev kan finnas. Ex måste du som ansöker ha Principiell rätt till svenskt studiestöd (svenska medborgare har den rätten och de som ej svenska medborgare, kanske också kan få; oftast krävs det att man har PUT, permanent uppehållstillstånd ).

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du fick bra /rätt/ svar från Milla SYV, men jag vill bara komplettera lite. Ang. studier i olika länder, utanför Sverige - Fråga SYV kan endast ge myckt övergripande info och råd/tips var man kan söka info; vi rekommenderar endast de sidorna som vi bedömer som pålitliga och som innehåller, enligt vår mening, relevant info:

    Tips för dig som vill studera utanför Sverige.

    Kontakta landets ambassad/konsulat

    Ambassaden/konsulatet kan ofta ge information om studier. Iraks ambassads hemsida finner du på www.iraqembassy.se

    World Higher Education Database

    International Association of Universities har allmän information om utbildningssystem i hela världen, kallad World Higher Education Database. Webbplatsen sköts av UNESCO.