He

    Hej, Jag har precis börjat årskurs 8 och jag måste bestämma mig för en prao plats eftersom att vi ska praoa snart. Min fråga är om man kan praoa på en advokatbyrå? Vad skulle jag få göra på en advokatbyrå om man nu kan praoa där? Jag vill bli en advokat när jag blir stor, men jag vet inte hur det känns att jobba där... skulle vara så tacksam om ni/du skulle svara. Tack?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej He,

    jag tror det kan bli svårt att få Prao-a på en advokatbyrå - pga sekretess... Advokatbyråerna hanterar konfidentiella kund-uppgifter och kan inte riskera att info sprids till "obehöriga". Pga det tror jag att de flesta advokat-byråer skulle svara Nej till förfrågan om en prao-plats.
    Pga jag har väldigt svårt att tro att man kan lyckas få prao-plats på en advokat-byrå, finns det ingen anledning att spekulera om vad en prao-elev skulle kunna göra där... jag tror inte /tyvärr/ det blir aktuellt.
    Men du får gärna fråga på advokat-byråerna; och om någon svarar Ja - fråga i så fall vad de tänkte att du skulle kunna göra där under din prao-tid.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, Sveriges Advokatsamfund har inte någon gemensam policy eller förmedling av praktikplatser, utan jag rekommenderar att du kontaktar de enskilda byråerna om PRAO-plats.
    Lycka till!
    P.S: personligen har inte jag någon kännedom om att någon elev skulle ha haft Prao på en advokat-byrå. Men jag hoppas du får.