Milla SYV på FrågaSYV
    Du ställer en intressant och viktig fråga, men som är svårt att ge ett generellt svar på.
    Om du eller praktikanskaffare på din skola hittar en handledare som är beredd att ta in dig på PRAO in på Tingrätten, då får du vara där. Dock kan det bli svårt att hitta handledare. Det är mycket sekretess och kan även betraktas som en farlig arbetsplats pga möjlighet till fritagningsförsök t.ex.
    Rektor på din grundskola är ansvarig för att PRAO bedrivs på säkra arbetsplatser, därför råder jag dig ställa frågan till rektor först.
    Om rektor säger Ja, då kan du gå vidare och börja leta efter en handledare.
    Exakt vad en prao-elev kan tänkas göra på Tingsrätten, är i mångt och mycket beroende på vad handledaren jobbar som, men de tänkbara uppgifter är att ställa pärmarna i rätt ordning, kopiera och slå hål med hålslagare på handlingar som ska arkiveras, kanske svara i telefon och hjälpa till på mötena - t.ex servera kaffe och kakor, fylla på fax och kopieringsmaskin med papper och göra inventering av kontorsmaterial - skriva upp hur mycket det finns i förrådet av pärmar, kopieringspapper, gem & pennor för att rapportera till inköpare, som beställer kontorsmaterial.
    Tyvärr, så bedömer jag chanser att få PRAOa på tingsrätten som små. Om du kommer att få göra det, var god hör av dig till oss och berätta hur det gick och vad du fick göra där. Lycka till!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Ställ din fråga till praktikansvarig på din skola. Det kan hända att det på din skola finns en lista på arbetsplatser där ni kan göra PRAO, men på de flesta skolor får elever ta fram egna Prao-platser.