Lilian

    Hej! Jag ligger verkligen på håret för att inte komma in på någon juristutbildning då min förra syv tyvärr inte berättade för mig att jag med min dyskalkyli kunde byta ut matte3b till engelska 7. Är inte underkänd i något ämne och har mellan C-A i alla ämnen utom matten som drar ner min merit. Därför känns både komvux och folkhögskola smått omöjligt. HP har inte heller nått tillräckligt högt. Jag pluggar just nu en annan kurs inom samhällsvetenskap som fristående kurs på uppsala 30hp, är det något som kan hjälpa mig i antagningen? Finns det andra sätt för att kunna ta en juristexamen alternativt höja ens merit?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lilian,
    man kan tyvärr inte få ut juristexamen på annat sätt än genom att läsa juristprogrammet (i alla fall vad vi känner till nu...). Du får gärna läsa på lärosätenas hemsidor och kontakta studievägledare på juristprogrammen och på de institutioner där kurser i juridik erbjuds.
    Har du idag max i merit?
    Du får + 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 2; har du godkänt betyg även i matte 3b, får du + 0.5 även för den kursen; Jag vet inte om du har godkända betyg i moderna språk 3 och4 (de tillsammans ger 1,5 meritpoäng).
    Om du idag inte har max i merit, kanske kan du läsa engelska 7 på komvux; du får i alla fall ansöka om att få läsa den kursen - på komvux.
    På folkhögskolornas allmänna kurser kan man på ett läsår få ut omdöme om grundläggande behörighet; med den söker man i BF-urvalet.
    Känner du till UJIK? Det är en distanskurs med platsgaranti (alla som söker den, antas) och de 20 bästa i slutet av kursen får plats på juristprogrammet på Lunds Universitet. Info om UJIK finns på lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12/62812

    En kurs i samhällsvet. eller en annan högskolekurs kommer tyvärr inte hjälpa dig i konkurrensen om plats på juristprogrammet.
    Om ngt lärosäte skulle bestämma sig för att öppna för AU, alternativt urval - då kan de utbildningsansvariga ta hänsyn även till andra meriter än betygen och resultat på HP. Om AU beslutar varje lärosäte själva inför varje antagningsomgång; det är ovanligt med AU, men du kan kika på lärosätenas hemsidor och ställa frågorna om det, Alternativt urval (och om AU blir av, kan det krävas att göra ansökan tidigare än den vanliga ansökningsperioden; det kan också ställas som krav att göra högskoleprovet och genomgå ett par intervjuer...).

    Liselotte