Rebecca Emma Caroline

    Jag har sedan tidigare ett samlat betygsdokument från 2010. Jag har inte hämtat ut slutbetyg eller gymnasieexamen.

    Jag har läst kurser på folkhögskola och fått ett studieomdöme.

    Jag behöver läsa till vissa naturvetenskapliga kurser för att bli behörig.

    För att bredda chansen att bli intagen satsar jag på höga betyg och läser mot en fullständig gymnasieexamen.

    Min fråga: Jag har ett omdöme från mim folkhögskola i matematik 2. Jag har sedan tidigare betyget F i matematik 2 från den tiden då jag gick i gymnasiet.

    Kan jag läsa matematik 2 på vuxenutbildningen och få med det betyget i min gymnasieexamen, trots att jag redan har ett omdöme från en folkhögskola/ ett basår?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag vill börja med att påpeka att i fall du har ett Samlat betygsdokument, kan du förhoppningsvis ta ut ett SLUTBETYG. Det är nästan alltid fördelaktigare att ta ut ett slutbetyg (jämfört med examensbevis). Mitt råd till dig blir därför att du undersöker möjlighet för dit att ta ut ett Slutbetyg.

    Angående Matematik 2 och möjlighet att läsa den kursen när du har klarat den kursen på en folkhögskola.
    Vi på fråga syv kan inte ge ett definitivt svar på den frågan, därför att komvux i varje kommun får göra självständiga bedömningar - vad gäller antagning till sina egna kurser.
    Det jag vet och kan därför uppge som "delvis" svar på din fråga är bl a följande:
    F betyg i matematik 2 får ingå i examensbevis eller i ett slutbetyg /dock drar det ner ditt meritvärde, så det kan vi inte rekommendera/.
    Om komvux vet om att du har ett "godkänt omdöme" från kursen matte 2, kan komvux vägra ta in dig på kursen med motiveringen att du redan har de kunskaper som kursen avser att ge. Komvux kan ta in dig på matte 3b eller 3c kursen i stället.
    Å andra sidan, kan man inte ta in "omdöme från en folkhögskola" in i slutbetyg eller i examensbevis. Men då kan komvux antingen ge dig plats på kursen eller hänvisa dig till att göra en prövning och ta in betyg från prövningen - in i ditt examensbevis eller Slutbetyg.

    Sammanfattning
    Komvux i olika kommuner kan ge olika svar på din fråga. Även komvux i samma kommun kan ge olika svar den här terminen och nästa termin, vilket kan bero på att deras ekonomi-läge förändras och ibland har de lättare att ta in fler personer, när de just "nu" kanske har råd, men inte sen.

    • :

      Tack för ditt svar. Jag har tittat flertalet gånger på vad som lämpar sig bäst. Slutbetyg- eller examen.

      Oavsett så krävs samma kurser för en behörighet och så som det ser ut just nu så får jag ett högre snittbetyg om jag tar ut en examen, motsvarande om jag tar ut ett slutbetyg som är blandat med G-MVG-betyg + A-F-betyg.

    • Anna : För slutbetyg krävs det färre poäng; du kan utesluta en 50 poängs-kurs i vilken du har ett lägre betyg och ta ut slutbetyg med 2350 p. Men om du är säker på att du vinner på att ta ut examensbevis, ska du givetvis göra så. Du har väl diskuterat saken med SYV på komvux och fått råd från honom/henne? Som regel är det fördelaktigare att ta ut ett slutbetyg, men det kan säkert finnas undantag...
    • : Ja, den dagen jag skall hämta ut något utav det så kan jag välja båda två och då väljer jag den som ger högst. Studietiden har varit lika lång för båda oavsett. Men det handlar ju lite om vilka betyg man hade sedan innan. Jag läste samhällskunskap/ridgymnasium från början. Nu är jag mer inriktad på naturvetenskaplig examen. Så kurserna skiljer sig åt givetvis.
    • Mikael : Japp. Du har rätt. Samråd med SYV på komvux. Sedan är det Rektor på komvux som fattar beslut. Rektors bedömning och beslut gäller i frågan om en studerande ska ha Slutbetyg eller Examensbevis. OBS! från 1 juli 2020 blir det inte längre möjligt att få ut ett Slutbetyg. Redan nu är "gymnasieexamen" (Examensbevis - standard).
    Läs alla kommentarer