J
    Hej,

    Jag har läst upp till matte b när jag gick på gymnasiet och funderar nu på att plugga vidare men kommer behöva läsa upp matten på komvux. Jag har kollat på utbildningar där behörighet kräver matte 3b/3c och även där det måste vara 3c. Jag har förstått det som att de i princip är samma sak, men 3c är svårare.
    Betyder det att jag kan spara tid och skippa att läsa 3b och istället ta 3c direkt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Ja, du kan läsa matte 3c dirket. Matte 3b är mer inriktad på Ekonomi kurs; och matte 3c är typ samma kurs, men mer inritkad på Naturvetenskap.
    Komvux brukar inte låta folk läsa både matte 3b och 3c; de anser att det är samma kurs. Och båda kurser får inte samtidigt ingå i Examensbevis från gymnasiet, för att det är i princip "samma kurs."

    Hälsningar

    peter