Louise
    Om man efter årskurs 1 åker som utbytesstudent som utbytesstudent till Frankrike i ett år och följer deras läroplan kan man på något sätt göra så att man kan komma tillbaka till sin gamla klass när man kommer tillbaka? Är det möjligt att ta igen ett helt år under sommaren är kan man läsa årskurs 2 kurser samtidigt som man läser årskurs 3? Typ att man kanske läser 2an på distans och samtidigt gör årskurs 3 i skolan med sin gamla klass. Går just nu åk 1 på ekonlmiprogrammet och ska välja ekonomiinriktningen i åk 2

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Louise!

    Svar på din fråga är "i princip - nej", tyvärr.

    Jag känner inte tiII att någon elev lyckades göra så som du önskar. Anledningar till det är flera: det är inte hälsosamt att anstränga sig så mycket (för din del) och från din skolans del, så är det dyrt och "besvärligt" att erbjuda speciella anpassningar, extrahandledning, prov på andra tider än hela kIassen mm. - det krävs mycket extra lärartid för det och med det blir väldigt dyrt för skolan. Skolan måste inte erbjuda sådana anpassningar och de går ekonomiskt "minus" ganska mycket på det (bland annat "förlorar de dig som elev" i ett helt år... och får inte statsbidraget för dig under det året och mister då även de pengarna samtidigt som de måste "betala mer än dubbelt" för att ge dig anpassad undervisning på distans, möjlighet att tenta av kurser mm.).

    Du kan fråga på din skola och överallt annars också. Om du får svar att göra så som du vill är möjligt - var god berätta det för oss.

    Det vi känner till är att det är inte din rättighet att kräva att din skola gör anpassningar för dig pga du åker ett år utomlands; din rättighet ligger i att du får komma tillbaka till din skola "året därpå", din skoIa "håller plats åt dig" och är skyldig att ta tillbaka dig men inte i samma klass, utan på samma utbildning.

    Jag förstår att du förmodligen inte blir glad av att läsa mitt svar. :(

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte