Emma
    Hej!

    Jag håller på att boka ett studieår med praktik (9 månader) till San Diego i Kalifornien med organisationen EF. Mina föräldrar tycker att det är en jättebra ide och de tycker absolut att jag ska göra det, men allt hänger på att hitta ett sätt att finansiera resan. Totalt kommer resan gå på strax över 204.000kr och planen var att ansöka om ett studielån hos CSN.

    Till min besvikelse hittade jag att man inte få söka förrän det år då man fyller 20 år. Jag fyller 18 till hösten så det är en stund kvar. Jag har heller ingen skola att gå tillbaka till under tiden jag väntar på att fylla 20 eftersom jag har hoppat av.

    Jag kan som sagt inte ta ett lån, men kan jag fortfarande få studiebidrag och inackorderingstillägg som jag fick på gymnasiet här i Sverige?

    Finns det andra lösningar om man inte kan vända sig till CSN? Hur gör andra som är i min situation?

    Tacksam för svar,
    Mvh Emma

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Emma!

    Tyvärr så har vi på Fråga SYV inte så mycket att säga på frågan om var och hur man kan söka stipendier. På vissa gymnasieskolor /lokalt/ kan det finnas möjlighet att söka stipendier som bara elever på just den skolan kan söka. Den info kan personal på din skola ge dig (dvs om det finns sådana lokala stipendier att söka).
    I annat fall får du söka online. De flesta stipendierna som jag känner till är med specifikt inriktat på en del utbildningar, framförallt universitet och högskoleutbildningar.
    Vi har listat några få stipendium här på FrågaSYV.se

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Okej! Det var ju synd, men tack för ditt svar! Bortsett från stipendium, finns det sätt att finansiera med studielån, alltså förutom CSN, även jag inte är 20? Och som sagt, hur fungerar det med studiebidrag och inackorderingstillägg när det gäller utlandsstudier?
    • Anna : Du kan ansöka om Studiehjälp från CSN för gymnasiestudier utomlands, läs mer om det på http://www.csn.se/utomlands/studiehjalp-utanfor-ees-schweiz
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    det är en viktig fråga du ställer. Tyvärr finns det inte ngt. enkelt svar att ge. :(
    ***

    Allt som oftast är det föräldrarna som betalar resor för sina barn. Ett annat alternativ är att man jobbar under mer eller mindre lång tid och sparar pengar och då kan sedan betala sin resa själv.

    Många organisationer som "skickar" ungdomar till utlandet, erbjuder möjlighet att söka stipendier genom dem, kika ex. på >>utlandsstudier/sts

    >>utlandsstudier/explorius och >>reportage/afs och ta kontakt med dem; fråga om hur stor chans det är att få ett stipendie och hur stora summor det kan handla om.