Anna
    Hej, jag har sökt ett naturvetenskapligt basår som börjar i januari men sista ansökningsdagen är den 11 November. Jag saknar dock behörighet för basåret men pluggar just nu kursen matematik 2b som avslutas den 16 november, vilket är 5 dagar efter den sista ansökningsdagen för basåret. Min fråga är om jag kan söka till ett basår om jag håller på att komplettera en essentiell kurs för programmet?
    • Anna : Ta reda på när sista dag för komplettering blir? Är det basår på komvux eller på högskola?
    • : Läser via komvux. Hur menar du med sista dagen för komplettering? :)
    • Anna : Var god gå in på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/ - en sida som handlar om att söka till högskoleutbildnignar. Där kan du se att vid varje antagningsomgång så finns det sista kompletteringsdag som ligger Senare än sista dag för ansökan. OBS! detta gäller när man söker till högskola/universitet. Vad varje komvux bestämmer, finns inga centrala regler kring. Komvux just i din kommun kan t.ex bestämma att sista dag för komplettering = sista dag för ansökan eller så kan de låta komplettera med betyg Efter sista dag för ansökan. Det kan ingen annan veta än just personal på komvux i just den kommunen. Jag kan inte se att det står ngt. om kompletteringar med betyg på https://asovuxengymnasium.stockholm.se/nyheter/2018/10/12/nu-ar-det-dags-att-soka-vart-naturvetenskapliga-basar - men titta noga på deras hemsida; det står kanske ändå någonstans lite "gömt"... :)
    • : Ska ringa och fråga dom. Tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    om din fråga handlar om att ansöka till basår på asovuxengymnasium.stockholm, så är sista dag för att göra ansökan den 11 nov. Om du ännu inte gjort ansökan, gör den. Du förlorar inget på att göra ansökan. När du genomför ansökan, kan det stå där på ansökningssida någonstans info om "sista datum för komplettering" och då kan det uppges ett senare datum än sista dag för självaste ansökan eller så står det att du måste ha alla betyg redan när du söker... eller så kan man göra ansökan innan 11 nov, men måste komplettera med betygen senast den 11 nov. Det är olika hur komvux i olika kommuner väljer att göra.
    Oavsett, om du kan bi antagen till just starten 7 jan eller inte - så förlorar du inget på att göra ansökan. Och sedan försöka komplettera din ansökan (med info om du nu även har godkänd betyg i matte 2) så fort du kan.
    Hälsningar
    D:

    • : Jag skickade in en ansökan ändå och ska se med komvux om det är så att jag kan bli antagen fastän jag kompletterat betygen efter sista ansökningsdagen. Tack för ditt svar!
    • Anna : Japp! Lycka till! Fråga syv håller tummarna för dig!