Hej Said!

    Jag ger dig nu ett kort svar och återkommer sen med ett längre svar, när jag har samrått med kollegorna, OK? :)

    Angående ålder för gymnasiet/komvux. Det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som man "tillhör" Komvux.

    Du måste, alltså, påbörja en utbildning på gymnasieskola innan dess.

    Vilket kalenderår fyller du 20 år? - det är en viktig fråga.

    En annan fråga: har du pratat med SYV på den skolan där du läser nu? Vilken skola är det?

    Vilken kommun är du skriven/folkbokförd i? - kan också spela stor roll.

    Svara på mina frågor och jag ska samråda med kollegorna och återkommer.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om du fyller 20 år under år 2018 då är det från 1 juli 2018 som du tillhör Komvux, dvs innan dess så kan du påbörja utbildning på gymnasiet.

    Jag ser ingen anledning varför du inte kan komma in på en gymnasial utbildning från hösten 2017 men senare blir det nog för sent ... i teorin skulle du kunna påbörja utbildning på gymnasiet under vårterminen 2018 men det är svårt att hoppa in mitt i läsåret (kanske är det inte helt omöjligt, dock - pga du har nu läst halva läsåret och det kan rektor ta hänsyn till och eventuellt skulle kunna ta in dig mitt i läsåret in i åk1).

    Men, som sagt, så som reglerna är nu - så kan du söka till hösten 2017 och läsa 3 årig gymnasial utbildning. Du söker då under våren 2017 - och i ansökningsprocessen använder dina "gamla" betyg från grundskolan, dvs du upprepar den ansökningsprocessen som du gjorde förra året.

    Lycka till med dina studier!

    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. Se ovan - inom kort. :)