Jasmine
    Om man går ut gymnasiet utan högskoleförberedande , kan man endån söka till högskola sen om man då skulle ångra sig att man inte valde högskoleförberedande? Eller måste man plugga upp de?
    • Julia : Det finns också Andra, än högskoleutbildningar, på Eftergymnasial nivå - till exempel yrkehögskoleutbildningar: www.yhguiden.se
    • Studie-och yrkesvägledare : Hej Jasmine, jag tolkar det som att du studerar på gymnasiet på ett yrkesprogram, isåfall kan du prata med din syv på skolan och göra upp en plan för att se om du har möjlighet att hinna läsa till kurserna (SV2,3 & EN6) som ger grundläggande behörighet. Om du inte skulle hinna med det (tänker att du ska upp i 3:an och har du inte läst SV2 klart blir det knepigt) har du rätt att läsa in grund - och även särskild behörighet (vet inte vad du vill läsa vidare till, men Ma2 är en vanlig ”särskild behörighetskurs”
    • Studie-och yrkesvägledare : Hej igen, ser att allt i mitt svar inte kom med
    • Ludmila : Hej Eva, det går att skriva flera kortare kommentarer, t.ex...
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Till högskoleutbildning måste man ha både grundläggande och ofta också särskild behörighet. Har man på gymnasiet gått ett yrkesprogram måste man ha examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, detta för Grundläggande behörighet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,

    läs gärna info på fragasyv.se/info/högskola

    Högskole- och universitetsutbildningar ligger i Sverige på "högskolenivå", som man brukar säga. Och till de utbildningar måste man tvunget vara Behörig, och det är precis som Anna har svarat, redan - både Grundläggande och Särskild behörighet som man måste ha.

    Särskild behörighet är väldigt olika till Olika högskoleutbildningar. Vilka godkända gymnasiebetyg som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolenivå, se nedan:

    Apotekare -  Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Arbetsterapeut - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) Alternativt: NkB kan ersättas av FyA, KeA samt BiA.

    Arkitekt - Matematik C, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B kan ersättas av Kemi A och Fysik A (Biologi A krävs inte). Naturkunskap 2 kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a/1b1+1b2 (Biologi 1 krävs inte).

    Biolog - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    Civilingenjör - Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik E.

    CiviIekonom - Matematik 3b/3c och SamhäIIskunskap 1b (1a1 + 1a2); EIIer: Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A.

    Dietist - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2.

    Djursjukskötare - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Farmaceut -  Biologi B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Fastighetsmäklare - Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A4). Eller: Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Förskollärare (3,5 år = 210 hp) - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2) eller de ”gamla gymnasiekurser": Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A.

    Journalist -  Historia A och Samhällskunskap A. Eller: Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Jurist - Historia A, Samhällskunskap A. Eller: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2.

    Kriminolog - Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2, Matematik 2a / 2b / 2c eller "äldre kurser" Samhällskunskap A och Matematik B.

    Logoped - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Läkare - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Marinbiolog - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Nutritionist - Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som finns i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>> - skiljer sig åt; i Stockholm kräver de samma behörighet som till läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    På Linnéuniversitetet krävs det lika mycket Fysik och Kemi, som i Stockholm, dvs godkänt betyg på nivå 2, men det räcker med Fysik 1a och Matematik 3c.

    Optiker - Naturkunskap B och Matematik B. Eller: Biologi 1, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 1 (alt. Naturkunskap 2) samt Matematik 2.

    Psykolog - Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a alt 2b alt 2c & Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Receptarie -  Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Sjuksköterska -  Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Alternativt: Naturkunskap B kan ersättas av Fysik A, Kemi A samt Biologi A.

    Socionom - Matematik B och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Studie- och yrkesvägIedare - Samhällskunskap A (EngeIska B krävs på vissa Iärosäten också) eller Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2.

    Tandhygienist - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tandläkare - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Tandtekniker - Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

    Veterinär - Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    För vissa kurser finns det ersättningsmöjligheter, dvs man kan ha godkända betyg i andra kurser i stället. Här >> kan man se vilka generella ersättningsmöjligheter finns för kurser i Biologi och Naturkunskap.

    För mer information se Tabell för områdesbehörigheter.