Kalle
    Hej, jag skall börja på ett tekniskt basår för att jag fick F i kemi och vill få behörighet till en ingenjörsutbildning. Är det så att jag BARA får behörighet till ingenjörsutbildningarna på det universitet som jag gått basåret på? Eller kan jag söka in till en ingenjörsutbildning på ett annat universitet efter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,

    "basår" på högskolor/universitet i Sverige hör till de så kallade "förutbildningar" som inte är högskoleutbildningar i "egentlig mening" och varje lärosäte bestämmer själva vad innehåll och behörighetskraven till "basåren" ska vara. Allt som oftast är det så att man får "godkända betyg i gymnasiala kurser" på basåret, som t.ex du kan få "betyg i kemi" i form av "pappret" som säger att du har uppnått godkända betyg inom kemi som mostvarar samma kunskapsnivå som Kemi 2 på gymnasiet ger. Och om du får ett sådant "papper" då är det så att du är behörig vad det gäller Kemi 2 - även till andra högskolor/universitet.

    Men jag törs inte bara svara - Ja, det är så... för att det är så "som regel" men det kan finnas Undantag; ex. Chalmers, Tekniska högskolan i Göteborg är inte statlig, utan privat och privata lärosäten kan ha "avvikande" behörighetskrav; de kan t.ex "vägra att acceptera vissa betyg". Exempelvis accepterar inte HHS i Stockholm några meritpoäng>>, HHS är också en privat högskola.

    Allmänt gäller:
    det är många ggr fördelaktigare att gå basår på samma lärosäte där man senare vill läsa; detta även pga att man kan ev få platsgaranti på en del utbildningar.
    Om man inte kan gå basår på samma lärosäte där man sedan vill läsa, är det bra att kontakta studievägledare på det lärosäte där man vill läsa eller kontakta Antagning.se och ställa en konkret fråga: med betyg från "den här högskolan" - blir jag behörig till "den här utbildningen" och förhoppningsvis kan få ett konkret svar. Men reglerna kan också förändras. Det som gäller idag, behöver inte gälla i framtiden. Ex. om du får svar Ja, du blir behörig och sedan dröjer det innan du ska söka vidare... och reglerna förändras under tiden - då kan det visa sig sen att du inte är behörig då det gäller.

    På så sätt är det "säkrare" att få ett "vanligt betyg i kemi" från komvux; eller omdöme i kemi från en folkhögskola.

    Å andra sidan, om du nu genom studier på basåret skaffar dig KUNSKAPER i kemi, kan du senare, när som - göra Prövning och få "ett vanligt betyg" i kemi.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA