Amar
    Hej!

    Jag fick höra att man kan komma in i någon yrkeshögskola även om man saknar gymnasieexamen. Jag fick nämligen höra att man kan söka och även komma in om man har ett studiebevis. Är detta verkligen sant?

    MVH
    Amar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    yrkeshögskola är en annan studieform än högskola.

    Båda är eftergymnasiala utbildningar men yrkeshögskola har möjlighet att göra undantag i mycket större grad än högskola kan.

    Du hittar alla yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se och du söker till varje YH separat. I första hand kommer behöriga sökande in, men sedan kan de utbildningsansvariga ta in även obehöriga sökande. Upp till 20% i varje klass kan komma in som obehöriga på varje YH.

    Att komma in på högskola kan man också som obehörig men det är mycket svårare än till en yrkeshögskola.

    Det är givetvis alltid bäst att försöka bli "så behörig som möjligt" men, som sagt, det är lättare att komma in på yrkeshögskola än på högskola, om man inte är fullt behörig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Gäller deadline för ansökningar för högskolan även för yrkeshögskola, alltså 15april?
    • Anna : Till yrkeshögskola är det OLIKA sista ansökningsdatum till olika yh. Det kan vara 31 mars, kan vara 15 april, kan vara 1 maj, kan vara 15 maj och kan vara 1 juni. Det får man se på varje YH separat - men det finns ingen anledning att vänta till sista ansökn.datum utan så fort ansökan öppnar, kan man lämna in sin ansökan. :)