Furkan
    kan man söka utbildningar utan gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det finns utbildningar som inte kräver gymnasieexamen. Vilka yrken eller arbetsuppgifter har du tänkt på?
    Nedan ger jag exempel på yrken där utbildning som leder till det yrket ej nödvändigtvis kräver gymnasieexamen:

    ADMINISTRATION

    Telefonkommunikatör, Provförrättare, Administratör, Handläggare, Inkassohandläggare, Bemanningsplanerare, Personalplanerare, Fastighetsmäklarassistent, Platsagent, Trafikplanerare, Trafikvärd, BiljettkontroIIant, Fraktassistent inom fIyget, Schemaläggare, Kontorsvärd/kontorsvärdinna, Inkassohandläggare/collector

    HANDEL

    Kassapersonal, Förpackningsarbetare, Mystery shopper, Medarbetare på en biograf, Säljare, Telefonförsäljare, Bilförsäljare, Båtsäljare, Företagssäljare, Orderplockare, Pizzabud, Lagerarbetare, Butiksplockare

    SKOLA

    Läxhjälpare, Lärarassistent, Juniorlärare, Studiehandledare, Elevassistent, Skolvärd/skolvärdinna

    SOCIALT ARBETE

    Ledsagare, Personlig assistent, God man, Störningsjourspersonal

    KULTUR

    EvenemangspersonalStatistBiblioteksassistentPåklädare, Inspicient, Sufflör

    HÄLSA- OCH SJUKVÅRD

    Sjukhustransportör, Hemtjänstpersonal, Undersköterska, Servicemedarbetare inom sjukvården

    Inom yrken som t.ex Konstmodell och Röstskådespelare samt säsongsyrken som t.ex jordgubbsplockare/bärplockare och jordgubbsförsäljare är det mycket svårt att försörja sig, oftast är det ett extraarbete vid sidan av annat jobb eller studier.

    ANDRA SERVICEYRKEN

    Cykelbud, Barnvakt, Pizzabagare, Spa-medarbetare, Cykelbud, Blomsterbud, Kaffetekniker, Växtskötare, Brevbärare, Hotellreceptionist, Nattportier, Pet Groomer, Uthyrare, Diskare, Servitör/servitris, Cafebiträde, Butler, Campingplatsföreståndare, Croupier

    Det finns också några yrken som kräver att man har specialla egenskaper - mentala eller fysiska eller både och, ofta krävs det medfödd talang men även hårt arbete/träning/övning och det är inte alla som kan försörja sig inom de yrkena, men kika gärna även på dessa yrken:

    Skådespelare, Musiker, Filmyrken, Professionell idrottsutövare, Provsmakare, Låtskrivare, Författare, Bloggare, Skribent, Artist, Smyckesdesigner, llustratör, Konstmålare, Konsthantverkare

    ÖVRIGT

    Baxare, PT (personlig tränare), Lekvärd, Parkvärd, Konferensvärd/värdinna, Städare, Lokalvårare, Fönsterputsare, Stallarbetare, Vaktmästare, Kyrkvaktmästare, Kyrkogårdsföreståndare, Frukostvärd/värdinna, Flygvärd/värdinna, Flygbussvärd, Tågvärd/värdinna, KriminaIvårdare, Rivningsarbetare, Grovarbetare, Bärplockare, Handpaketerare, SOS-operatör, Optikerassistent, Apoteksassistent, Tolk, Skrivtolk, Entreprenör/egenföretagare, Privatdetektiv, Privat chaufför, Äventyrare, Croupier, Parkeringsvakt, Egenföretagare

    Vänligen
    Julia syv