Hej Peter!
    Jo, man får som behörig läsa på IM, Individuellt alternativ, men inte som regel, men som Undantag.

    Enligt skollagens 11 § ( i 17 kapitel) andra stycke ges det utrymme för behöriga elever att även kunna antas till IMIND, dvs IM, Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ , i fall det finns synnerliga skäl.
    Den exakta formuleringen i Skollagen lyder: "Om huvudmannen för utbildningen finner att det finns
    synnerliga skäl, får ungdomar som uppfyller behörighetskraven
    för ett yrkesprogram tas emot till yrkesintroduktion eller
    individuellt alternativ."

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    ANNA