Susanna

    Hej! Jag studerar samhälletenskap programet och kommer att studera i 3:an nu efter sommaren. Jag undrar om det är möjligt att studera en extra krus för att senare bli behörig i progamet jag vill läsa i högskolan. Kursen jag vill studera extra är fysik 1 eftersom att jag vill studera till IT-forensiker. Programet kräver områdebehörighet A7 och grunläggande behöringhet. I områdebehörigheten är det enbart matte 2b som jag är behörig i och fysik 1. Jag vet att jag kan läsakursen efter gymnasiet men jag skulle häst vilja läsa den under gymasietiden och studera direkt efter gymnasiet.

    • Anna :

      Du behöver inte läsa fysik för behörighet till den här utb. Läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Om du vill bli behörig till den här utbildningen: IT-forensik & informationssäkerhet, så behöver du inte ha godkänt betyg i fysik.

    Info från 26 maj 2020:
    jag har nu pratat med Antagningsgruppen på det lärosäte och fick svar att Grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 2 (2a, eller 2b eller 2c) gör dig behörig. Fysiken krävs inte. Info på webbplatsen är, enligt min åsikt, otydlig och kan missförstås.

    Det som i dagens läge (26 maj 2020) gäller är ingen fysik behövs för behörighet till programmet som din fråga gäller.

    Vänligen

    ANNA