Jasmin

    Hej, Jag har läst gymnasieexamen inom Teknikprogram vid komvux och nu tänkte jag läsa El och energi som kurspaket vid Komvux igen. Undrar om jag kan få studiemedel för denna utbildning när jag har använt nästan alla antal gymnasiet veckor av min studiemedel. Räknas denna utbildning som gymnasiet utbildning? Finns det möjlighet att ansöka om studiemedel på nåt sätt för att läsa kurspaketet?

    Blir tacksam för hjälpen:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,
    det är en fråga som CSN beslutar i.
    Så vitt jag vet, förlänger inte CSN antal veckor med studiemedel. Vi har tidigare frågat CSN flera ggr och fick svar att den möjligheten inte finns.
    Alltså, studera får man Om man får studieplats men då utan studiemedel. Hur man försörjer sig - blir då upp till den studerande... ngt annat svar kan vi på Fråga SYV tyvärr inte ge.
    Jag tänker också på det faktum att du redan har exam.bevis inom Teknikprogrammet vid komvux och jag tror därför att chansen att du kan bli antagen till ett kurspaket "El-och-energi" är väldigt liten (kanske i princip - obefintlig). Du förlorar inget på att göra ANSÖKAN till El-paketet. tyvärr tror jag dock att du får PLATSBRIST som svar och då blir frågan om studiemedel för att läsa den utbildningen till en "icke-fråga" (det blir alltså inte aktuellt pga du ej får utbildningsplats).
    Beklagar att jag måste svara på det sättet. Men som SYV kan jag ju inte fara med osanningar; jag måste säga som det är - utifrån vad jag känner till.
    Vänligen
    Julia