Elin
    Jag går just nu första året på gymnasiet efter att jag hoppade av förut, och har hittat en distanskurs på en folkhögskola som jag skulle vilja studera. Kursen är helt och hållet på distans. Är det möjligt för mig att studera på gymnasiet här och samtidigt läsa en distanskurs på folkhögskola? Jag vet att det kommer att bli mycket att plugga, men bortsett från det, är det möjligt? Och får man CSN av både och eller bara från gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    Studiehjälp från CSN kan man endast få för HELTIDSSTUDIER, inte mer. Att man läser på mer än heltid ger inte mer pengar i form av studiestöd från CSN och det gäller både Studiehjälp och Studiemedel.

    Jag tror inte du blir antagen till en folkhögskola om du läser på gymnasiet. Folkhögskola vill ha "statsbidrag" för dig /kopplad till personnummer/ och om du redan /på ditt personnummer/ läser på gymnasiet och gymnasiet får statsbidrag för att ge dig undervisning - då kommer inte folkhögkskola få några pengar för att ge dig undervisning och då kommer de nästan garanterat säga Nej, för att ingen har råd att ge undervisning om man ej får några pengar till lärarlön, hyra för lokaler mm.

    Man läser, alltså, antingen på gymnasiet eller på en folkhögskola. Inte på båda ställen samtidigt. Det är i alla fall vad vi har uppgifter om.

    Vänligen

    Julia SYV