Emmyline
    Hej. Jag ska plugga på yh till redovisningsekonom och undrar ifall man efter det kan plugga vidare till revisor eller ifall man måste ha en kandidatexamen från universitet för att plugga till det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att bli auktoriserad revisor krävs att man genomför en teoretisk och praktisk utbildning om totalt 6 år samt därefter avlägger ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Studie- och yrkesvägledare