hej Zahra,

    om ditt program ges på >>korrespondensgymnasiet som erbjuder undervisning på distans med några få obligatoriska träffar.

    Annars så finns det inte ngt. upplägg som är utarbetat och som man kan söka till - för att läsa på distans. Om särskilda omständigheter finns som sjukdom eller annat som gör att eleven ej kan gå i skola, kan speciella upplägg skapas just för den eleven. I så fall brukar kurator, SYV och rektor samarbeta för att försöka underlätta för eleven.
    Det är dyrt och besvärligt för skolorna att skapa speciella upplägg för enskilda elever - därför måste man påvisa att man verkligen inte kan gå i skola "på vanligt sätt".

    Att bara stanna hemma, läsa på egen hand och sedan komma till proven och få betyg på det sättet brukar inte funka bra. Utan handledning och möjlighet att ställa frågor till läraren, är det få elever som kan klara av att läsa på egen hand och endast göra prov och få godkänt på proven. Om du är jätteduktig och klarar av det, kan du fråga om din skola går med på det. Jag tror det blir ett Nej-svar. Detta bl a pga om du får, då borde även andra, mindre duktiga elever, också få göra så - och det kommer att leda till många F betyg och missnöjda elever som inte uppnår kraven för examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    att du är myndig, över 18 år, ger dig rätt att utan vårdnadshavarens "inblandning" söka vilka utbildningar du vill och även hoppa av gymnasiet på egen hand, om du vill. Tyvärr så finns det inte någon rättighet att läsa gymnasiet på distans, oavsett om man är myndig eller inte.

    Det är speciellt med Distans-studier: för det första så krävs det mycket självdisciplin och det passar inte alla; vissa elever passar det mycket bra och andra - inte alls. Att läsa på distans innebär inte att man skippar lektioner bara, man måste ju få samma kunskaper som ges på lektionerna - och då är frågan: hur ska man göra det? det är mycket Självstudier och så måste även möjlighet finnas att få handledning och kunna ställa frågor till lärare/handledare. Att ordna det kräver mycket ansträngningar av en skola. att läraren ska förklarar ngt. på lektionen och sedan separat förklara samma sak för dig - i mailet eller per telefon eller Skype - är det dubbel-arbetsbelastning. Det finns inte tid och resurser till det, tyvärr.

    Det finns elever som skulle må bra av att läsa på distans. Inte alla , men det finns många elever som skulle klara av och må bra av att läsa på distans. På komvux kan man ofta välja läsa på distans; då är man äldre och förväntas ta mer ansvar; och om det finns utarbetat distans-upplägg, då är det inte så dyrt för skolan i så fall.

    Prata med SYV på din skola, Sök till Korr-on-line till åk3 (om ditt program ges på Korr) men annars så är det inte så mycket annat som finns att göra. Det är som regel Vanlig Klassrumsundervisning som ges på gymnasiet. Den har många fördelar: man känner gemenskap i klassen, tränar på sociala relationer; och får gratis lunch! :)

    Vänligen

    Julia SYV