Jamie
    Hej! Jag går första året på samhällslinjen just nu och snart är det dags att välja programinriktning. Jag vill plugga vidare till systemvetare efter gymnasiet och då undrar jag om jag kan gå beteende? Eller måste jag gå någon annan inriktning för det. Jag har kollat lite på behörighetskrav för att komma in på systemvetare-programmet i Linköping men det står inget om det. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jamie,

    Kandidatprogrammet i Systemvetenskap på Linköpings Universitet>> stäIIer i dagens Iäge föIjande krav på behörighet: Grundläggande behörighet (som aIItid krävs för aIIa högskoIeutbiIdningar på högskoIenivå i Sverige) samt områdesbehörighet A5 (dvs godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b.

    Eftersom Både samhäIIsk.1b och matte 2 Iäses som obIigatoriska kurser på samtIiga inriktningar på SamhäIIsvetenskapsprogrammet på gymnasiet - behöver du inte tänka på att Iägga tiII några specieIIa kurser.

    Min åsikt är dock att det är bra att, om möjIighet finns, att Iägga tiII Matematik 3b och några "programmeringskurser" om din gymnasieskoIa tiIIåter det (kan erbjuda det).

    Du kan också, om du viiI, tänka på meritpoäng - t.ex EngeIska 7 ger 1.0 i merit (extrapoäng) och det är också aIItid bra att kunna mer engeIska. Så jag "röstar" på Matte 3b, EngeIska 7 och programmerings-kurser, om det är möjIigt att rymma in i din StudiepIan.

    Bästa häIsningar

    ANNA