Moa
    Hej!
    Det är så att jag går på natur- natur sista året.
    Förra terminen valde jag att ta bort matte 4 och fysik 2 därför att jag visste att jag ej skulle klara de. Just nu så har jag stöd i matte 2-3 och fy1. Min matte/fysik lärare vet att jag har valt bort fy2 och matte 4, han har därför inte satt ett betyg på mig dvs om jag är F varnad eller ej. Han har lämnat det tomt, medans hela klassen fått reda på om de är f varnade eller ej. Så min fråga lyder, är det möjligt att ta bort 200 poäng (två ämnen) när man går i gymnasiet, notera att jag ej blivit F varnad eller blivit betyg satt. Har pratar med en lärare som tror att det kommer att räknas med, känns orättvist. Kommer ej få min examen om de betygsätts därför att jag har F i ett till ämne, blir då 300 poäng. Snälla hjälp mig med detta problem

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!

    Hur ser din Studieplan ut? Du skriver att du "tog bort" ämnena. Har du fått reducerad studieplan, godkänd av SYV och rektorn?

    Saken är den att för att uppnå kraven för Gymnasieexamen och kunna få Examensbevis - finns det strikta regler. Bland annat måste du ha antal godkända poäng - minst 2250 (250 poäng kan du ha F, men inte i vilka kurser som helst). På natur-natur är Matte 4 och Fysik 2 obligatoriska kurser (för att det är Inriktningskurser på inriktn "naturkunskap". Om man ska "låtsas" att du läste inriktning "samhälle" på NA, då ska du ha betyg i alla de inriktningskurser som ingår i den inriktningen och det är Geografi 1 och Samhällskunskap 2. Har du eller kommer du att få betyg i de kurser? Se i Programplanen för NA - här>> och tyvärr är det så att alla kurser inom en av inriktningar bör finnas med i Examensbeviset, men det totala antal poäng betygsatta med F kan inte överstiga 250 p. totalt.

    Utan betyg i Fysik 2 och Matte 4 eller med F i de kurserna + F i ännu 100 poängskurs, uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen och kommer att få Studiebevis = förteckning över lästa kurser med tillhörande betyg. Du kan då ta ditt Studiebevis till komvux och komplettera upp till Examensbevis på komvux. Du kan hinna göra det under hösten och komma in på högskola till våren 2017.

    Råd till dig: se på din kommuns hemsida (den kommunen som du är folkbokförd i) - när ansökningsperiod till komvux är. Kan mycket väl vara under hela april med sista ansökningsdag 1 maj (ganska vanligt) - till kursstart augusti/sept 2016. Missar du ansökningsperiod nu, kanske du ska få börja på komvux först i januari 2017... det skadar inte att se när ansökningsperiod är och lägga in en ansökan. OBS! du behöver på komvux inte nödvändigtvis inte läsa exakt samma kurser som du läste på gymnasiet. Bäst är det att göra studieplanering med SYV på komvux.

    Vad är ditt långsiktiga mål? Vilket yrke vill du skaffa dig? Kika på yrkena på www.framtid.se

    Hör av dig om du har fler frågor!

    Lycka till!

    Mikael SYV

    Du kan, oavsett om du får eller inte får Examensbevis, söka till yrkeshögskola, www.yhguiden.se - eftersom yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, vilket högskola inte kan göra. Finns inte någon garanti, men chans att få plats på en Yh-utbildning. Därför i fall du hittar några intressanta för dig yh, sök. Många yh har sista ansökningsdatum 1 maj eller 15 maj. Se på www.yhguiden.se - om du hittar några attraktiva för dig YH. ANSÖKAN TILL VARJE YH GÖR MAN SEPARAT OCH OBEROENDE AV ANDRA ANSÖKNINGAR.