Arbetsköpare

    Hej! Jag gick precis igenom mina betyg och lade märke till ett stort problem. Det är så att jag har läst upp 2500 Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, dock har jag ett F på idrott och hälsa 1. Till fråga: går det att ta bort idrott och hälsa 1 för att inte få en förminskning i merit? Jag har ju 2500p med A:n och B:n och sedan idrott och hälsa som tar ned på meritvärdet. Räknar man med idrott och hälsa om det inte höjer snittet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har EXAMENSBEVIS du fick på gymnasiet, då är idrott och hälsa 1 en Obligatorisk kurs som måste finnas med i examensbeviset. Och betyget även i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal, även om den utbildning du söker till på högskola/universitet ej kräver specifikt just idrottskurser.

    Om du har F i den kursen, kan du göra Prövning och den vägen försöka höja betyget. Om du får E i den kursen får du + 0.4 i ditt jämförelsetal. Skulle du höja betyget mer, blir höjningen mer...

    Högskoleprovet
    Du känner kanske möjlighet att komma in på en högskoleutbildning via Högskoleprovet; i HP-urvalet. får du högt resultat på HP, kommer inte det spela roll hur höga betyg du fick på gymnasiet, i så fall.

    Vänligen
    Julia syv

    • Arbetsköpare : Men då undrar jag, var kan jag vända mig till för att göra en prövning i idrott och hälsa 1? Tack för snabba svaret.
    • Julia :

      Om du inte längre är gymnasieelev, alltså om du är "färdig med gymnasiet" så kan du göra prövningar i alla de olika svenska städer (du behöver inte bo i den staden eller vara folkbokförd där). Det är alltså fritt fram att anmäla sig i vilken stad/kommun, som helst till en prövning. Någon register på när anmälningsperioder i olika städer är - finns tyvärr inte. Du får "jaga" info om det själv. Börja med att fråga på komvux i den staden där du bor (det är smidigast så...). Se, till exempel, info på karlstad.se/Utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/Provning

    • Arbetsköpare : Tack för hjälpen! Jag blev färdig med gymnasiet i år och tyvärr missade jag chansen att anmäla mig till prövning i god tid i min skola. Men nu vet jag att jag fortfarande kan göra prövningen och jag kan låta bli att stressa.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer