Moa
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet på Restaurang & Livsmedel-programmet.
    Jag har valt att läsa kurser så att jag får högskolekompetens. Jag läste då svenska 2 och engelska 6 i tvåan. Detta året läser jag svenska 3. (100 poäng.)
    Jag har ett F i idrott, vilket betyder att jag inte har fått de 100 poängen.
    Jag har 2500 poäng totalt.
    På mitt individuella val läser jag Foto 1. (100 poäng). Jag tycker inte alls om den kursen.
    Går det att hoppa av individuella valet? Klarar jag mig när det gäller poängen då? Måste man ha ett individuellt val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!
    Det är tråkigt att du inte gillar kursen som du valde att läsa.
    Tyvärr så måste man ha Individuella val - annars räcker inte poängen. Du skriver att du har 2500 poäng totalt och det är just så många poäng som måste ingå i Examensbeviset.
    Du kan se kraven för gymnasieexamen på den här sidan: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Och vi "leker med tanken" att du får F i Foto1 (i värsta fall) och så har du redan F i Idrott - så blir det 200 poäng totalt och du klarar dig på så sätt att du uppfyller kraven för gymnasieexamen. Du har t o m "råd" att ha ännu 50 poäng F men inte i vilken kurs som helst & de flesta kurser är på 100 poäng, så det är inte så troligt att du skulle klara kraven med ännu ett F, förutom de två - i Foto och Idrott, alltså.

    Om du hoppar av kursen nu, riskerar du bli av med Studiebidraget från CSN. De nya reglerna säger att gymnasieskola är skyldig att rapportera till CSN vid 4 timmar olovlig frånvaro och Studiebidraget dras in. För att få tillbaka det, bör man först ha 100% närvaro under en hel månad.

    I fall man har Lärlingskontrakt och Lärlingsersättning, försvinner även den - om ens Studiebidrag blir indragen.

    Så du förlorar, troligtvis, ditt Studiebidrag + får ändå F i kursen (för att en annan regel säger att alla påbörjade kurser bör betygsättas). På så sätt vinner du i att fortsätta gå kursen. Skulle du få F i den, har du i alla fall Studiebidraget kvar och med F i den - borde du klara kraven och få ditt Yrkesexamen.

    En annan sak skulle vara om du fick byta till en annan kurs - men nu är det mitt i läsåret... så det kan bli svårt. Men gå prata med SYV på din skola, fråga om det finns möjlighet att byta till en annan kurs.
    Nackdelen är att du måste i så fall läsa ikapp men om du är villig att göra det och kanske uppnår godkänt betyg i den nya kursen, så är det klart ett bättre alternativ än att hoppa av Foto-kursen.

    Tips: prata med läraren i Foto och föreslå någon förändring eller om ni kan anpassa din studieplan i den kursen (individuell studieplan) på något sätt - för att göra det roligare för dig.
    En idé/förslag: vad har du för tema för ditt gymnasiearbete? Om du t.ex skulle kunna förena ditt gymnasiearbete med fotokursen på ngt. sätt - så kanske det blir roligare för dig. Jag vet ju inte vad du skriver om i ditt gymnasiearbete men om du kunde fota något och har det som en del i ditt gymnasiearbete - för att illustrera på ngt sätt. Om det inte passar, så bara glöm det i så fall (mitt förslag menar jag :).

    Fundera lite, prata med SYV på din skola & återkom!
    Lycka till!
    ANNA